Onnistuneen asiakaskokemuksen varmistaminen palvelumuotoilun menetelmin Hotelli HiljaHelenassa
Svärd, Riikka (2021)
Svärd, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820562
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Hotelli HiljaHelenan kehittämiseksi palvelumuotoilua käyttäen. Tarve nousi esille yrittäjän halusta saada dokumentoitua tietoa asiakaskokemuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Hotelli HiljaHelenan majoituspalveluja asiakaskokemuksen onnistumisen kannalta. Tavoitteena oli tuottaa yrittäjälle arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja samalla antaa mahdollisia kehittämiskohteita ja vinkkejä yrityksen palvelumuotoiluun. Tutkimusongelma on selvittää, onko asiakastyytyväisyys sitä, mitä luvataan. Työssä käytetään Palvelumuotoilu Palon palvelumuotoiluprosessia selvittämään nykyistä tilannetta ja kehittämistarpeita. Tiedonkeruussa on käytetty havainnointia, tutustumista hotellin tiloihin ja asiakastilanteisiin, yrittäjän haastattelua, asiakkaiden teemahaastattelua ja tieto on jäsennetty käyttäen palvelumuotoilun työkaluvalikoimaa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyys on sitä, mitä luvataan. Asiakkaat painottavat Hotelli HiljaHelenan yksilöllistä lähestymistapaa esimerkiksi aamupalatarjoiluissa ja joustavassa sisäänkirjautumisessa. Lisäksi HiljaHelena saa ylistystä hotellin siisteydestä, kodinomaisuudesta ja rauhallisuudesta. Fasiliteeteista mukavat vuoteet ja hyvät unet saavat myös erityiskiitosta. Haastattelujen erinomaisten tulosten vuoksi nousi kehittämisidea palautteenantosovelluksesta, jolla voidaan antaa nopeasti ja mutkattomasti palautetta suoraa hotellin kotisivuille ja yrittäjälle. Hyvän palautteen julkituominen tuo yritykselle markkina-arvoa ja kilpailukykyä.
Opinnäytetyö toi arvokasta tietoa yrittäjälle Hotelli HiljaHelenan asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyö on merkityksellinen, sillä se tuo asiakkaiden äänen kuuluviin dokumentoituna. Se lisää yrityksen asiakasymmärrystä ja tuo lisänäkemystä palvelujen suunnitteluun tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tulokset tuovat esille tunnelmamuotoilun ja asiakkaan yksilöllisen kohtaamisen tärkeyden, joka on Hotelli HiljaHelenan erityisalaa. Opinnäytetyön tulokset ovat pienestä otannasta huolimatta yleistettävissä ja saattavat tuoda markkinaetua yrityksille, jotka haluavat kehittää hotellitoimintaansa palvelumuotoilun keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että asiakastyytyväisyys on sitä, mitä luvataan. Asiakkaat painottavat Hotelli HiljaHelenan yksilöllistä lähestymistapaa esimerkiksi aamupalatarjoiluissa ja joustavassa sisäänkirjautumisessa. Lisäksi HiljaHelena saa ylistystä hotellin siisteydestä, kodinomaisuudesta ja rauhallisuudesta. Fasiliteeteista mukavat vuoteet ja hyvät unet saavat myös erityiskiitosta. Haastattelujen erinomaisten tulosten vuoksi nousi kehittämisidea palautteenantosovelluksesta, jolla voidaan antaa nopeasti ja mutkattomasti palautetta suoraa hotellin kotisivuille ja yrittäjälle. Hyvän palautteen julkituominen tuo yritykselle markkina-arvoa ja kilpailukykyä.
Opinnäytetyö toi arvokasta tietoa yrittäjälle Hotelli HiljaHelenan asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyö on merkityksellinen, sillä se tuo asiakkaiden äänen kuuluviin dokumentoituna. Se lisää yrityksen asiakasymmärrystä ja tuo lisänäkemystä palvelujen suunnitteluun tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tulokset tuovat esille tunnelmamuotoilun ja asiakkaan yksilöllisen kohtaamisen tärkeyden, joka on Hotelli HiljaHelenan erityisalaa. Opinnäytetyön tulokset ovat pienestä otannasta huolimatta yleistettävissä ja saattavat tuoda markkinaetua yrityksille, jotka haluavat kehittää hotellitoimintaansa palvelumuotoilun keinoin.