Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Det ska få vara klottigt och de ska få utforska med händerna" : En kvalitativ undersökning om pedagogers arbete kring matfostran på daghem utan eget kök

Johansson, Anna; Gäddnäs, Elin (2021)

 
Avaa tiedosto
”Det ska få vara klottigt och de ska få utforska med händerna” (820.9Kt)
Lataukset: 


Johansson, Anna
Gäddnäs, Elin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720480
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilket utrymme maten har eller får i pedagogisk verksamhet som inte tillverkar maten själva. De centrala frågeställningarna i vårt arbete är om och hur pedagogerna arbetar med måltiden som ett verktyg, ifall ett måltidspedagogiskt tankesätt används på daghemmen samt hur samarbetet ser ut mellan föräldrarna och pedagogerna när det kommer till barnets matfostran.

I arbetet tar vi upp bakgrunden till måltidspedagogik, vad måltidspedagogik innebär, vilka metoder som finns samt hur man använder dem. De metoder vi behandlar är steg för steg, Sapere, barn i köket och från jord till bord metoden. Vi behandlar också barnets utveckling i avseende till mat samt matvägran.

Vi har gjort en kvalitativ studie i form av intervjuer med pedagoger inom småbarnspedagogiken. Vi intervjuade fyra pedagoger i samma kommun, alla med behörighet som lärare inom småbarnspedagogik.

Resultatet av vår undersökning är att pedagogerna använder sig av måltidspedagogik men inte alltid medvetet. Inom forskningen framkom det att pedagogerna skulle vilja använda sig mer av maten som ett pedagogiskt verktyg, utöver själva måltiden.
 
The purpose of this thesis is to examine the extent to which food is used in pedagogic activities at kindergartens that do not produce their own meals. The central questions are: Do the teachers use meals as a tool and, in that case, how do they use it? Do the teachers have a pedagogical meals-way of thinking? Which cooperation is there between parents and the pedagogues, when it comes to the children´s food education?

Our theoretical discussion outlined the background and meaning of the pedagogical meal as well as methods and how these are applied. The methods detailed in the thesis are Step by step, Sapere, Children in the kitchen and From earth to table. We also addressed children´s development regarding food and refusal to eat.

We performed a qualitative research in the form of interviews. We interviewed four pedagogues in the same municipality, all with the required qualifications as pedagogues.

Our study shows that the pedagogues use a method of pedagogical meals in their daily work, but not as a deliberate strategy. It also appears that the pedagogues would like to use food more as a pedagogical tool outside of the meal situation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste