"Luontopäiväkodissa tehdään majoja, nukutaan ja lasketaan liukumäkeä" : luonto-opas päiväkoti Pilke Versoon
Närhi, Janni; Ojala, Artturi (2021)
Närhi, Janni
Ojala, Artturi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä luonto-opas yksityiselle Pilke Verso päiväkodille. Opinnäytetyössä selvitettiin mitä odotuksia ja toiveita eri tekijöillä, kasvattajilla, huoltajilla ja lapsilla on luontopainotteisuuden ja ympäristökasvatuksen suhteen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan ympäristökasvatuksen historiaa ja sen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Lisäksi teoriaosuudessa avataan varhaiskasvatussuunnitelmaa ja erityisesti oppimisen alueita ja laaja-alaisen osaamisen alueita. Keskeisenä osuutena teoriaosuudessa on myös varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt sekä erityisesti luonto oppimisympäristönä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi luonto-opas. Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin haastattelemalla Verson lapsia ja kasvattajia sekä toteuttamalla kysely huoltajille. Aineistoja analysoitiin sisällönanalyysin kautta, jotta saatiin luonto-oppaan kannalta keskeiset asiat selville. Yhteensä tutkimukseen osallistui 34 eri tutkittavaa, joista 14 oli lapsia, 5 kasvattajia ja 15 huoltajia.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kasvattajat sekä huoltajat kokevat luontopainotteisuuden tärkeäksi. Lapsien tuloksista käy ilmi, että metsäretket ovat heille tärkeitä ja tämä nousi myös muiden tekijöiden kohdalla merkittäväksi osaksi luontopainotteisuutta ja ympäristökasvatusta. Kasvattajat ja huoltajat nostavat myös kestävän kehityksen, luonnon tuntemisen ja kunnioittamisen tärkeiksi asioiksi, joita lapsille tulisi päiväkodissa opettaa osana ympäristökasvatusta. Tuloksien avulla pystyttiin toteuttamaan toimiva luonto-opas työkaluksi päiväkodin kasvattajille ympäristökasvatuksen toteuttamisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi luonto-opas. Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin haastattelemalla Verson lapsia ja kasvattajia sekä toteuttamalla kysely huoltajille. Aineistoja analysoitiin sisällönanalyysin kautta, jotta saatiin luonto-oppaan kannalta keskeiset asiat selville. Yhteensä tutkimukseen osallistui 34 eri tutkittavaa, joista 14 oli lapsia, 5 kasvattajia ja 15 huoltajia.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että kasvattajat sekä huoltajat kokevat luontopainotteisuuden tärkeäksi. Lapsien tuloksista käy ilmi, että metsäretket ovat heille tärkeitä ja tämä nousi myös muiden tekijöiden kohdalla merkittäväksi osaksi luontopainotteisuutta ja ympäristökasvatusta. Kasvattajat ja huoltajat nostavat myös kestävän kehityksen, luonnon tuntemisen ja kunnioittamisen tärkeiksi asioiksi, joita lapsille tulisi päiväkodissa opettaa osana ympäristökasvatusta. Tuloksien avulla pystyttiin toteuttamaan toimiva luonto-opas työkaluksi päiväkodin kasvattajille ympäristökasvatuksen toteuttamisen tueksi.