Matkailun markkinointi- ja kehittämisorganisaation Iisalmi ja tienoot vaikutus Ylä-Savon matkailu- ja tapahtuma-alaan
Räihä, Jenna (2021)
Räihä, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä on tutkia, miten alueorganisaatio vaikuttaa seudulliseen matkailu- ja tapahtuma-alaan, ja miten se voisi kehittyä yhdessä mukana olevien matkailuyritysten kanssa tuleville jatkokausille. Tutkinnan kohteena ovat myös matkailijoille suunnattu kohdemarkkinointi ja se, miten tapahtumia voidaan siinä hyödyntää. Tutkimusmenetelmänä on toisiaan tukevat teoriaan pohjautuva dokumenttianalyysi ja kyselytutkimus. Opinnäytetyön teoreettiset teemat käsittelevät tapahtumien avulla tapahtuvaa kohdemarkkinointia ja kaupungin houkuttelevuuden kasvattamista tapahtumien ja ohjelmapalveluiden ansiosta. Lisäksi teemoina ovat organisaation ja kaupunkien välillä tapahtuva yhteistyö ja sen merkitys matkailun ja tapahtumien suunnittelussa.
Tutkimuksen päämääränä on dokumenttianalyysin ja sitä tukevan kyselyn avulla selvittää minkälaisia tapahtumia seudullinen organisaatio ja kaupunki tekevät matkailun houkuttelevuuden lisäämiseksi, ja niiden pohjalta tuota esiin niiden hyödyntämät strategiset toimenpiteet. Tulosten yhteenvedosta muodostetaan ehdotuksia Iisalmi ja tienoot -jaoston jatkokausille, jotka suuntautuvat tapahtumien käyttöön alueen yritysten kohdemarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 teoriaan pohjautuvana määrällisenä Webropol-kyselytutkimuksena, joka lähetettiin kaikille kahdellekymmenellekolmelle jaoston matkailuyritykselle nettilinkkinä. Sen tueksi tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysina, jonka tulosten pohjalta ehdotukset Iisalmi ja tienoot -jaostolle syntyivät.
Tutkimuksen lopputulemana on se, että alueen kohdemarkkinoinnin kannalta tärkeitä asioita ovat tapahtumamatkailun perustaminen kaupungin vahvuuksiin, ja että ne ovat kohdekaupungin näköisiä. Alueorganisaation mahdollistama yhteistyö seudun toimijoiden välillä on tärkeää tapahtumien ja matkailukohteiden olemassaololle. Lisäksi kyselyssä korostettiin yritysten ympärivuotisuuden kehittämistä, joka on erittäin hyödyllistä seudun matkailuelinkeinolle.
Tutkimuksen päämääränä on dokumenttianalyysin ja sitä tukevan kyselyn avulla selvittää minkälaisia tapahtumia seudullinen organisaatio ja kaupunki tekevät matkailun houkuttelevuuden lisäämiseksi, ja niiden pohjalta tuota esiin niiden hyödyntämät strategiset toimenpiteet. Tulosten yhteenvedosta muodostetaan ehdotuksia Iisalmi ja tienoot -jaoston jatkokausille, jotka suuntautuvat tapahtumien käyttöön alueen yritysten kohdemarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2021 teoriaan pohjautuvana määrällisenä Webropol-kyselytutkimuksena, joka lähetettiin kaikille kahdellekymmenellekolmelle jaoston matkailuyritykselle nettilinkkinä. Sen tueksi tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysina, jonka tulosten pohjalta ehdotukset Iisalmi ja tienoot -jaostolle syntyivät.
Tutkimuksen lopputulemana on se, että alueen kohdemarkkinoinnin kannalta tärkeitä asioita ovat tapahtumamatkailun perustaminen kaupungin vahvuuksiin, ja että ne ovat kohdekaupungin näköisiä. Alueorganisaation mahdollistama yhteistyö seudun toimijoiden välillä on tärkeää tapahtumien ja matkailukohteiden olemassaololle. Lisäksi kyselyssä korostettiin yritysten ympärivuotisuuden kehittämistä, joka on erittäin hyödyllistä seudun matkailuelinkeinolle.