Vakavat hengitystieinfektiot leikki-ikäisellä ja niiden hoito päivystyksessä : simulaatiotilanteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin
Hietanen, Noora; Väisänen, Sarita (2021)
Hietanen, Noora
Väisänen, Sarita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820566
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa neljä simulaatiotilannetta leikki-ikäisten vakavista hengitystieinfektioista ja niiden hoidosta päivystyksessä lasten, nuorten ja perheen hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää obstruktiivisen bronkiitin, laryngiitin, epiglottiitin ja hinkuyskän oireet ja niiden tunnistaminen leikki-ikäisillä, kyseisten sairauksien hoito päivystyksessä sekä selvittää, mitä simulaatio-oppiminen on. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa leikki-ikäisten hengitystieinfektioiden hoidossa, lisätä potilasturvallisuutta sekä perehtyä simulaatio-oppimiseen. Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön.
Leikki-ikäisen hengitystieoireiden tunnistaminen on tärkeää, koska osa hengitystieinfektioista voi olla henkeä uhkaava. Päivystyksessä sairaanhoitaja tutkii lapsen ABCDE-protokollan mukaisesti ja identifioi lapsen tilanteen. Lapsen hoito perustuu oireisiin ja tutkimisessa tehtyihin löydöksiin. Hoidon tavoitteena on helpottaa lapsen hengitystyötä ja sitä kautta vointia.
Opinnäytetyön tuotos oli neljä simulaatiotilannetta, joissa käsitellään obstruktiivisen bronkiitin, laryngiitin, epiglottiitin ja hinkuyskän hoitoa päivystyksessä. Simulaatiotilanteet tehtiin tukemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaidon kehittämistä. Simulaatio-oppimisessa jäljitellään terveydenhuollon tilanteita turvallisessa ympäristössä.
Simulaatiotilanteet on todettu tehokkaaksi oppimismenetelmäksi terveysalan opiskelijoiden keskuudessa. Näiden simulaatiotilanteiden avulla sairaanhoitajaopiskelijat harjaantuvat eri hengitystieinfektioiden tunnistamisessa ja hoidossa päivystyksessä. Hengitystieinfektiot ovat olleet koronapandemian myötä enemmän esillä. Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia koronapandemian vaikutuksia lasten hoitotyöhön nyt ja tulevaisuudessa.
Leikki-ikäisen hengitystieoireiden tunnistaminen on tärkeää, koska osa hengitystieinfektioista voi olla henkeä uhkaava. Päivystyksessä sairaanhoitaja tutkii lapsen ABCDE-protokollan mukaisesti ja identifioi lapsen tilanteen. Lapsen hoito perustuu oireisiin ja tutkimisessa tehtyihin löydöksiin. Hoidon tavoitteena on helpottaa lapsen hengitystyötä ja sitä kautta vointia.
Opinnäytetyön tuotos oli neljä simulaatiotilannetta, joissa käsitellään obstruktiivisen bronkiitin, laryngiitin, epiglottiitin ja hinkuyskän hoitoa päivystyksessä. Simulaatiotilanteet tehtiin tukemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaidon kehittämistä. Simulaatio-oppimisessa jäljitellään terveydenhuollon tilanteita turvallisessa ympäristössä.
Simulaatiotilanteet on todettu tehokkaaksi oppimismenetelmäksi terveysalan opiskelijoiden keskuudessa. Näiden simulaatiotilanteiden avulla sairaanhoitajaopiskelijat harjaantuvat eri hengitystieinfektioiden tunnistamisessa ja hoidossa päivystyksessä. Hengitystieinfektiot ovat olleet koronapandemian myötä enemmän esillä. Jatkotutkimusehdotuksena on tutkia koronapandemian vaikutuksia lasten hoitotyöhön nyt ja tulevaisuudessa.