Katsaus sähköiseen sanomanvälitykseen ja sen tulevaisuuteen
Koistinen, Edi (2021)
Koistinen, Edi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820594
Tiivistelmä
Suomessa sähköinen sanomanvälitys verkkolaskutuksen kohdalla on hyvin kehittynyttä ja onkin muovautunut pääasialliseksi toimintatavaksi laskutuksen osalta. Muut sähköisen sanomanvälityksen osa-alueet, kuten sähköiset hankintasanomat ovat kuitenkin edelleen kehittyvä ala myös Suomessa. Käsitteellisesti sähköisellä sanomanvälityksellä tarkoitetaan yritysten sähköisten sanomien, kuten myynti- ja ostolaskujen sekä myynti- ja ostotilauksien välittämistä yritysten tietojärjestelmien välillä. Tämä opinnäytetyö loi katsauksen sähköiseen sanomanvälitykseen, sen hyötyihin ja tulevaisuuden näkymiin liiketoiminnan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli antaa selkeä kuvaus sähköisen sanomanvälityksen hyödyistä yrityksille myynnin- ja oston prosesseissa. Opinnäytetyö kävi läpi sähköisen sanomanvälityksen käsitteenä, sen piirissä toimivia operaattoreita, verkkolaskutusta ja siihen liittyviä näkökulmia kuten myynti- ja ostolaskujen toiminnallisuutta sekä antoi lopuksi myös katsauksen sähköisen sanomanvälityksen kehitykseen tulevaisuudessa. Opinnäytetyön lähdemateriaalina tietoperustalle oli käytetty olemassa olevaa tietoa internetistä sekä opinnäytetyön tekijän työnantajaltaan saamaa materiaalia. Tiedonkeruumenetelminä oli käytetty lisäksi puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavat olivat sähköiseen sanomanvälitykseen erikoistuneita alan ammattilaisia, joilla kaikilla oli vähintään kymmenen vuoden kokemus alalla toimimisesta. Opinnäytetyön tuloksena todettiin sähköisen sanomanvälityksen hyödyllisyys tulevaisuudessa yritysten liiketoiminnan tehokkuuden, lainsäädännön ja prosessien näkökulmasta. Verkkolaskutuksen todettiin tulevaisuudessa lisääntyvän kehittyvissä markkinoissa, kun taas kypsissä sähköisen sanomanvälityksen markkinoissa, kuten Suomessa, voitiin odottaa siirtymää hankintasanomien sähköistämiseen.