Työhyvinvointia edistävä projekti Porin aikuislukiossa
Eskelinen, Kirsi; Virtanen, Suvi (2012)
Eskelinen, Kirsi
Virtanen, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää työhyvinvointiprojekti Porin aikuislukion henkilökunnalle, johon kuului aineenopettajia, rehtori sekä koulusihteeri. Kokonai-suudessaan osallistujia oli 21, mutta toteutuskerroilla läsnä oli keskiarvolta 10 osal-listujaa. Projekti oli vapaaehtoista ja tapahtui pääosin työntekijöiden vapaa-ajalla.
Projekti toteutettiin luentojen, liikuntatuntien ja teemapäivän muodossa. Projektin teemoina olivat ergonomia, liikunta ja ravitsemus sekä niska- hartiaseudun ongelmat. Yhteensä kertoja oli yhdeksän. Jokaisesta luennosta kaikki työntekijät, myös he, jotka eivät olleet paikalla, saivat materiaalin paperiversiona. Toteutukset järjestettiin 2012 tammikuusta huhtikuuhun.
Projektin alussa teetettiin osallistujille alkukysely. Se mittasi heidän senhetkisiä lii-kunta- ja ravintotottumuksia, työoloja ja innostusta projektia kohtaan. Alkukyselyn tarkoitus oli antaa suuntaviivoja projektin sisällön suunnitteluun. Lopuksi osallistujat saivat loppukyselylomakkeen, jonka he täyttivät ja palauttivat järjestäjille. Loppu-kyselyllä mitattiin projektin onnistumista ja osallistujien arjessa ja työssä tapahtuneita muutoksia.
Keskusteluiden perusteella voitiin todeta, että luennoilla ja liikuntatunneilla saatiin aikaiseksi kognitiivisia muutoksia opettajakunnassa. Loppukyselyihin vastanneiden mukaan projekti oli onnistunut ja siihen toivottiin jatkoa. Kyselyn mukaan projektista oli apua Tuki- ja liikuntaelin ongelmiin ja se antoi uutta tietoa. Osallistujat kokivat, että ergonomian luennosta oli eniten käytännön hyötyä.
Projekti toteutettiin luentojen, liikuntatuntien ja teemapäivän muodossa. Projektin teemoina olivat ergonomia, liikunta ja ravitsemus sekä niska- hartiaseudun ongelmat. Yhteensä kertoja oli yhdeksän. Jokaisesta luennosta kaikki työntekijät, myös he, jotka eivät olleet paikalla, saivat materiaalin paperiversiona. Toteutukset järjestettiin 2012 tammikuusta huhtikuuhun.
Projektin alussa teetettiin osallistujille alkukysely. Se mittasi heidän senhetkisiä lii-kunta- ja ravintotottumuksia, työoloja ja innostusta projektia kohtaan. Alkukyselyn tarkoitus oli antaa suuntaviivoja projektin sisällön suunnitteluun. Lopuksi osallistujat saivat loppukyselylomakkeen, jonka he täyttivät ja palauttivat järjestäjille. Loppu-kyselyllä mitattiin projektin onnistumista ja osallistujien arjessa ja työssä tapahtuneita muutoksia.
Keskusteluiden perusteella voitiin todeta, että luennoilla ja liikuntatunneilla saatiin aikaiseksi kognitiivisia muutoksia opettajakunnassa. Loppukyselyihin vastanneiden mukaan projekti oli onnistunut ja siihen toivottiin jatkoa. Kyselyn mukaan projektista oli apua Tuki- ja liikuntaelin ongelmiin ja se antoi uutta tietoa. Osallistujat kokivat, että ergonomian luennosta oli eniten käytännön hyötyä.