Pelaajan ostokäyttäytyminen
Ryöppy, Toni; Siljander, Aaron (2021)
Ryöppy, Toni
Siljander, Aaron
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820627
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on seuranta Webberin sekä Finesports Oy:n mainonnan toimivuudesta. Seurannan aikana kokeiltiin erilaisia sisältöjä sekä maksettua mainontaa selvittääkseen parhaimmat tulokset tuovan sisällön. Opinnäytetyön tavoitteena on seurata, miten markkinoinnilla voidaan vaikuttaa pelaajan ostokäyttäytymiseen sekä selvittää millainen sisältö toimii parhaiten kummallekin toimeksiantajalle.
Työn teoreettisessa osiossa tarkastellaan pelaamista sekä E-urheilua, kohderyhmän luomista sekä yleisesti pelaajia kohderyhmänä. Työssä tutustutaan myös ostokäyttäytymisen teoriaan, markkinoinnin vaikutukseen ostokäyttäytymisessä sekä itse ostoprosessiin.
Opinnäytetyön seuranta osuudessa keskitytään Facebook markkinoinnista ja Google Analyticsistä sekä sosiaalisen median alustoista, kuten Instagramista, Linkedinistä, TikTokista sekä Twitteristä saatuun dataan. Seurannan kautta löysimme parhaimman sisältötyypin kummankin toimeksiantajan markkinointiin. Tuloksista käy ilmi, miten ja millä markkinointimetodeilla pystymme vaikuttamaan parhaiten pelaajan ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön aikana selvitettiin myös toimeksiantajien kohderyhmät sekä asiakasprofiilit.
Työn teoreettisessa osiossa tarkastellaan pelaamista sekä E-urheilua, kohderyhmän luomista sekä yleisesti pelaajia kohderyhmänä. Työssä tutustutaan myös ostokäyttäytymisen teoriaan, markkinoinnin vaikutukseen ostokäyttäytymisessä sekä itse ostoprosessiin.
Opinnäytetyön seuranta osuudessa keskitytään Facebook markkinoinnista ja Google Analyticsistä sekä sosiaalisen median alustoista, kuten Instagramista, Linkedinistä, TikTokista sekä Twitteristä saatuun dataan. Seurannan kautta löysimme parhaimman sisältötyypin kummankin toimeksiantajan markkinointiin. Tuloksista käy ilmi, miten ja millä markkinointimetodeilla pystymme vaikuttamaan parhaiten pelaajan ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön aikana selvitettiin myös toimeksiantajien kohderyhmät sekä asiakasprofiilit.