Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Musiikki- ja kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa: opas Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatukselle

Henttonen, Leila (2021)

 
Avaa tiedosto
Musiikki- ja kuvataidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Opas Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatukselle. (2.230Mt)
Lataukset: 


Henttonen, Leila
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda opas musiikki- ja kuvataidekasvatuksen toteuttamisesta Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Oppaan on tarkoitus toimia työvälineenä varhaiskasvatuksen henkilöstön perehdyttämisessä ja kouluttamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatus. Tarve oppaalle nousi käytännön havainnosta, jonka mukaan lapsen osallisuus osana varhaiskasvatuksen taidekasvatusta on ajoittain väärinymmärretty varhaiskasvatuksen työntekijöiden keskuudessa.

Opasta varten haastateltiin Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksen opettajia. Haastatteluissa selvitettiin, mikä on musiikki- ja kuvataidekasvatuksen onnistumisen kannalta oleellista, kuinka ottaa huomioon lasten osallisuus sekä kuka on vastuussa musiikki- ja kuvataidekasvatuksen toteutumisesta. Lisäksi kartoitettiin sitä, kuinka paljon ja millaista musiikki- ja kuvataidekasvatusta päiväkodeissa on. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemoiksi muodostuivat osallisuus, oppimisympäristöt ja varhaiskasvatussuunnitelma sekä musiikki- ja kuvataidekasvatusta tukevat ja estävät tekijät. Tuloksissa korostui vahvasti nimenomaan aikuisen rooli pedagogina, mahdollistajana ja innostajana. Vastaajien mukaan osallisuudessa tarvitaan aikuisen aktiivisuutta ja ainoa musiikki- ja kuvataidekasvatusta estävä tekijä on aikuinen itse. Ilman välineitä ja tilojakin voi toteuttaa musiikki- ja kuvataidekasvatusta.

Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa musiikki- ja kuvataidekasvatuksen toteuttamista monipuolisin menetelmin ja uuden varhaiskasvatussuunnitelman pedagoginen perusta on osallisuus. Oppaan tarkoitus onkin ohjeistaa, mitä asioita varhaiskasvatuksessa työskentelevän aikuisen on otettava huomioon, jotta musiikki- ja kuvataidekasvatus on luonteva, lapset osallistava osa varhaiskasvatuksen arkea.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste