Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä
Seppälä, Sini (2021)
Seppälä, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta alle kolmevuotiaiden päiväkotiryhmässä. Tavoite oli saada tietoa alle kolmevuotiaiden lasten mediakasvatuksesta päiväkodissa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmästä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tietoperustassa käsitellään päiväkodissa tapahtuvaa varhaiskasvatusta ja mediakasvatusta sekä esitellään mitä media on.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuvat positiivisesti mediakasvatukseen ja toteuttavat sitä monipuolisesti hyödyntäen erilaisia mediavälineitä ja sisältöjä. Lapsen iän mukaisen mediakasvatuksen merkitys korostuu haastateltujen vastauksissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat mediakasvatuksen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä tärkeänä, helppona, kapea-alaisena ja muuta toimintaa tukevana. He toteuttavat mediakasvatusta pedagogisesti, lapsilähtöisesti, yhteistyössä vanhempien kanssa sekä mediavälineitä ja sisältöjä hyödyntäen.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa alle kolmevuotiaiden lasten päiväkotiryhmästä. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tietoperustassa käsitellään päiväkodissa tapahtuvaa varhaiskasvatusta ja mediakasvatusta sekä esitellään mitä media on.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat suhtautuvat positiivisesti mediakasvatukseen ja toteuttavat sitä monipuolisesti hyödyntäen erilaisia mediavälineitä ja sisältöjä. Lapsen iän mukaisen mediakasvatuksen merkitys korostuu haastateltujen vastauksissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokevat mediakasvatuksen alle kolmevuotiaiden lasten ryhmässä tärkeänä, helppona, kapea-alaisena ja muuta toimintaa tukevana. He toteuttavat mediakasvatusta pedagogisesti, lapsilähtöisesti, yhteistyössä vanhempien kanssa sekä mediavälineitä ja sisältöjä hyödyntäen.