Autoverotus ja ajoneuvon maahantuonti
Möykky, Miika (2021)
Möykky, Miika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920676
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ajoneuvon maahantuontiin liittyvää autoveroa ja siihen liittyviä käytäntöjä. Opinnäytetyön toimeksiantajan toimii autoliike X ja opinnäytetyö on tehty autoliikkeen näkökulmasta. Työn tavoitteena on luoda kattava kuvaus siitä, mikä on autovero ja miten autovero käyttäytyy ajoneuvoa maahantuodessa. Opinnäytetyön aihe on myös ajankohtainen, koska autoveroon on tullut muutoksia vuoden 2021 alussa.
Opinnäytetyön sisältää teoriapohjaisen osuuden autoverosta, ajoneuvoverosta, marginaaliverotuksesta ja yhteisöverotuksesta. Teoria osuudessa keskeisimpinä lähteinä on käytetty Suomen lakeja, Verohallinnon antamia virallisia ohjeita ja määräyksiä ja muita aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työssä myös, tarkastellaan ajoneuvon osto- ja myyntiprosessia autoliikkeen näkökulmasta.
Ajoneuvon osto- ja myyntiprosessi voidaan jakaa vaiheisiin. Ostoprosessin vaiheita ovat muun muassa ulkomaiden markkinat, verotustapa, ajoneuvon tietojen tarkastaminen, kuljetustapa Suomeen ja kannattavuuden laskeminen. Myyntiprosessin vaiheita ovat myyntitapa, maksutapa, vakuutus ja omistajan-vaihdos. Vuonna 2021 tulleet autoverotuksen muutokset, kuten uudet määräajat, ennakkoratkaisut, rekisteröity autoveroilmoittaja, Omaveroon siirtyminen ja autoveron poisto täyssähköajoneuvoista vaikuttivat yrityksen osto-, kustannusseuranta- ja myyntiprosesseihin.
Kustannusseurantaprosessia muutettiin ennakoivaan katesuunnitteluun, jotta voidaan ennakoida ajoneuvojen hankintakuluja ja autoveron määrää sekä myyntitapaa ostajalle. Uusien määräaikoja myötä, autoveropäätöksien viivästymiset aiheuttavat suunnittelua useimpien kuukausien päähän. Rekisteröity autoveroilmoittaja aiheutti muutoksia yrityksen myyntiprosessissa. Rekisteröidyn autoveroilmoittajan myötä ajoneuvoja halutaan myydä kustannustehokkaasti, mutta ajoneuvo täytyisi myydä siten, että ostaja on arvonlisäverovelvollinen.
Opinnäytetyön sisältää teoriapohjaisen osuuden autoverosta, ajoneuvoverosta, marginaaliverotuksesta ja yhteisöverotuksesta. Teoria osuudessa keskeisimpinä lähteinä on käytetty Suomen lakeja, Verohallinnon antamia virallisia ohjeita ja määräyksiä ja muita aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työssä myös, tarkastellaan ajoneuvon osto- ja myyntiprosessia autoliikkeen näkökulmasta.
Ajoneuvon osto- ja myyntiprosessi voidaan jakaa vaiheisiin. Ostoprosessin vaiheita ovat muun muassa ulkomaiden markkinat, verotustapa, ajoneuvon tietojen tarkastaminen, kuljetustapa Suomeen ja kannattavuuden laskeminen. Myyntiprosessin vaiheita ovat myyntitapa, maksutapa, vakuutus ja omistajan-vaihdos. Vuonna 2021 tulleet autoverotuksen muutokset, kuten uudet määräajat, ennakkoratkaisut, rekisteröity autoveroilmoittaja, Omaveroon siirtyminen ja autoveron poisto täyssähköajoneuvoista vaikuttivat yrityksen osto-, kustannusseuranta- ja myyntiprosesseihin.
Kustannusseurantaprosessia muutettiin ennakoivaan katesuunnitteluun, jotta voidaan ennakoida ajoneuvojen hankintakuluja ja autoveron määrää sekä myyntitapaa ostajalle. Uusien määräaikoja myötä, autoveropäätöksien viivästymiset aiheuttavat suunnittelua useimpien kuukausien päähän. Rekisteröity autoveroilmoittaja aiheutti muutoksia yrityksen myyntiprosessissa. Rekisteröidyn autoveroilmoittajan myötä ajoneuvoja halutaan myydä kustannustehokkaasti, mutta ajoneuvo täytyisi myydä siten, että ostaja on arvonlisäverovelvollinen.