Hevostalouden agrologitutkinnon (AMK) vastaavuus työelämän tarpeisiin
Nyyssönen, Jessica (2021)
Nyyssönen, Jessica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää vastaako hevostalouden agrologitutkinto (AMK) työelämän tarpeita, kun tutkinto on suoritettu moduulimallia hyödyntävällä opetussuunnitelmalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulu.
Vastaavuutta työelämän tarpeisiin lähdettiin selvittämään laadullisena tutkimuksena, sillä aiemmat tutkimukset hevostalouden agrologien (AMK) työllistymisestä ovat olleet määrällisiä. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluina kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa haastatellaan moduulimallilla opiskelleita, jo työelämään siirtyneitä opiskelijoita. Toisessa osassa haastatellaan hevostalouden työelämän edustajia niistä työtehtävistä, joihin tutkinto valmistaa opetussuunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee Suomen työelämästä esiin nousevia tunnuspiirteitä ja siellä tarvittavia taitoja, hevosalalla tarvittavaa korkeakoulutasoista osaamista sekä hevostalouden agrologitutkinnon (AMK) opetussuunnitelmaa. Tutkimus kattaa aineistoa aina megatrendien tasolta opiskelijan henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Tutkimuksesta ilmeni opetussuunnitelman vastanneen työelämän tarpeita ja moduulimallin toimivan sopivana keskitienä ohjaamassa erilaisia opiskelijoita. Työelämän tarpeet ja opiskelijoiden kompetenssit olivat jokseenkin ristiriidassa. Itsensä johtajuus ja sopeutuminen jatkuviin muutoksiin nousivat tärkeimmiksi, mutta haastavimmiksi kompetensseiksi.
Vastaavuutta työelämän tarpeisiin lähdettiin selvittämään laadullisena tutkimuksena, sillä aiemmat tutkimukset hevostalouden agrologien (AMK) työllistymisestä ovat olleet määrällisiä. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluina kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa haastatellaan moduulimallilla opiskelleita, jo työelämään siirtyneitä opiskelijoita. Toisessa osassa haastatellaan hevostalouden työelämän edustajia niistä työtehtävistä, joihin tutkinto valmistaa opetussuunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee Suomen työelämästä esiin nousevia tunnuspiirteitä ja siellä tarvittavia taitoja, hevosalalla tarvittavaa korkeakoulutasoista osaamista sekä hevostalouden agrologitutkinnon (AMK) opetussuunnitelmaa. Tutkimus kattaa aineistoa aina megatrendien tasolta opiskelijan henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Tutkimuksesta ilmeni opetussuunnitelman vastanneen työelämän tarpeita ja moduulimallin toimivan sopivana keskitienä ohjaamassa erilaisia opiskelijoita. Työelämän tarpeet ja opiskelijoiden kompetenssit olivat jokseenkin ristiriidassa. Itsensä johtajuus ja sopeutuminen jatkuviin muutoksiin nousivat tärkeimmiksi, mutta haastavimmiksi kompetensseiksi.