Jos joku kuuntelis ihan oikeesti : - Raumalaisten mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kokemuksia palvelujärjestelmästä
Kumpulainen, Katja (2012)
Kumpulainen, Katja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917390
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tuottaa tietoa raumalaisten mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kokemuksista ja kehittämisajatuksista liittyen mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmään ja sen toimivuuteen.
Tutkimukseni perustana olen käyttänyt tietoa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteisesiintyvyydestä, kaksoisdiagnooseista ja mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmästä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston tutkimukseeni keräsin haastattelemalla viittä mielenterveys- ja päihdeasiakasta. Haastattelut toteutin teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä työssäni käytin teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat kokevat tärkeäksi mielenterveys- ja päihdeongelmien huomioimisen toisiinsa liittyvinä asioina ja toivovat työntekijöiltä syvempää ymmärrystä ongelmien vaikutuksesta toisiinsa ja koko asiakkaan elämään. Haastateltavat kokivat tärkeäksi tulla kokonaisuutena nähdyksi ja kuulluksi sekä kohdatuksi kunnioittavasti ja aidon kiinnostuneesti.
Tutkimus osoitti myös sen, että mielenterveys- ja päihdeasiakkaat kokivat palvelujärjestelmän pirstaleiseksi. Jokainen haastateltava koki raskaaksi asioida usealla taholla ja toivoi työntekijöiden tekevän enemmän yhteistyötä omissa asioissaan. Kehittämisajatuksia nousi esiin myös työntekijöiden asenteisiin ja motivointiin liittyvissä asioissa.
Tutkimukseni perustana olen käyttänyt tietoa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteisesiintyvyydestä, kaksoisdiagnooseista ja mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmästä.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston tutkimukseeni keräsin haastattelemalla viittä mielenterveys- ja päihdeasiakasta. Haastattelut toteutin teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä työssäni käytin teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat kokevat tärkeäksi mielenterveys- ja päihdeongelmien huomioimisen toisiinsa liittyvinä asioina ja toivovat työntekijöiltä syvempää ymmärrystä ongelmien vaikutuksesta toisiinsa ja koko asiakkaan elämään. Haastateltavat kokivat tärkeäksi tulla kokonaisuutena nähdyksi ja kuulluksi sekä kohdatuksi kunnioittavasti ja aidon kiinnostuneesti.
Tutkimus osoitti myös sen, että mielenterveys- ja päihdeasiakkaat kokivat palvelujärjestelmän pirstaleiseksi. Jokainen haastateltava koki raskaaksi asioida usealla taholla ja toivoi työntekijöiden tekevän enemmän yhteistyötä omissa asioissaan. Kehittämisajatuksia nousi esiin myös työntekijöiden asenteisiin ja motivointiin liittyvissä asioissa.