Aineettoman omaisuuden ja aineettomien oikeuksien käyttö innovaatioiden luonnissa ja hyödyntämisessä : tapaustutkimus kehittävässä ja valmistavassa yrityksessä
Nurmi, Kimmo (2021)
Nurmi, Kimmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ollut tutkia aineettoman omaisuuden (IP) ja aineettomien oikeuksien (IPR) merkitystä yritysten innovaatioiden luonnin ja kehittämisen mahdollistajana. Kokeellinen osa on toteutettu tapaustutkimuksena haastattelemalla teknokemian alalla toimivan suomalaisen yrityksen avainhenkilöitä ja patenttitoimistojen asiantuntijoita.
Tuloksena henkilöhaastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen perusteella on esitetty ehdotukset kehittävän ja valmistavan yrityksen toiminnan kehittämiseksi, niin että aineettoman omaisuuden ja aineettomien oikeuksien avulla voidaan innovaatioita kehittää, suojata ja hyödyntää strategisesti ja systemaattisesti.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona on, että aineetonta omaisuutta ja aineettomia oikeuksia tulisi katsoa yrityksen kannalta kokonaisvaltaisesti. Muodolliset, ei-muodolliset ja sopimukselliset suojatavat tukevat toisiaan. Aineettoman omaisuuden hallinnan tulisi olla aina suoraan yhteydessä yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Innovaatioiden arvonluontia voidaan vahvistaa tarkentamalla yrityksen liiketoimintastrategiaa ja varaamalla kehitystyöhön riittävät henkilö- ja osaamisresurssit. Innovaatioiden luontia voidaan vahvistaa etsimällä systemaattisesti asiakaskohteiden ratkaisemattomia ongelmia eri markkina-alueilla ja analysoimalla niitä asiantuntijavoimin. Innovaatioiden suojaamisessa erityisen tärkeää on määrittää yrityksen tahtotila. Lisäksi organisaation tulee olla riittävän kyvykäs suojaamaan osaamista. Innovaatioiden hyödyntämisen kannalta keskeistä on näkemyksellisyys ja kyky tarttua mahdollisuuksiin. Yhteistyömallit ulkopuolisten kumppaneiden kanssa sopivat hyvin innovaatioiden luontiin ja hyödyntämiseen. The goal of this master’s thesis is to investigate the value of intellectual property (IP) and intellectual property rights (IPR) as enablers of innovation within firm. The case study has been implemented by interviews of the one Finnish firm personnel and patent attorney specialists.
Based on personnel interviews, literature search and other findings, the suggestions for development of value creation, protection and capturing at developing and manufacturing firms are given, with the aid of systematic and strategic use of intellectual property and intellectual property rights.
The main finding in the study is, that intellectual property and intellectual property rights should be handled within the company comprehensively. Formal, informal, and contractual protection methods are used alongside. The management of intellectual property should be always in direct connection to company’s business strategy.
Value creation of innovations can be strengthened by focusing business strategy and reserving enough personnel and know-how resources for the development. Value creation can be strengthened by searching systematically customers’ non-solved problems in different market segments. To protect innovations properly it is especially important to determine company’s strategic aims. Organization should be also capable to protect its know-how. The main point on value capturing is to have insight and seizing capabilities within the company. Collaborations with external partners suits very well to value creation and value capturing.
Tuloksena henkilöhaastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen perusteella on esitetty ehdotukset kehittävän ja valmistavan yrityksen toiminnan kehittämiseksi, niin että aineettoman omaisuuden ja aineettomien oikeuksien avulla voidaan innovaatioita kehittää, suojata ja hyödyntää strategisesti ja systemaattisesti.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona on, että aineetonta omaisuutta ja aineettomia oikeuksia tulisi katsoa yrityksen kannalta kokonaisvaltaisesti. Muodolliset, ei-muodolliset ja sopimukselliset suojatavat tukevat toisiaan. Aineettoman omaisuuden hallinnan tulisi olla aina suoraan yhteydessä yrityksen liiketoimintastrategiaan.
Innovaatioiden arvonluontia voidaan vahvistaa tarkentamalla yrityksen liiketoimintastrategiaa ja varaamalla kehitystyöhön riittävät henkilö- ja osaamisresurssit. Innovaatioiden luontia voidaan vahvistaa etsimällä systemaattisesti asiakaskohteiden ratkaisemattomia ongelmia eri markkina-alueilla ja analysoimalla niitä asiantuntijavoimin. Innovaatioiden suojaamisessa erityisen tärkeää on määrittää yrityksen tahtotila. Lisäksi organisaation tulee olla riittävän kyvykäs suojaamaan osaamista. Innovaatioiden hyödyntämisen kannalta keskeistä on näkemyksellisyys ja kyky tarttua mahdollisuuksiin. Yhteistyömallit ulkopuolisten kumppaneiden kanssa sopivat hyvin innovaatioiden luontiin ja hyödyntämiseen.
Based on personnel interviews, literature search and other findings, the suggestions for development of value creation, protection and capturing at developing and manufacturing firms are given, with the aid of systematic and strategic use of intellectual property and intellectual property rights.
The main finding in the study is, that intellectual property and intellectual property rights should be handled within the company comprehensively. Formal, informal, and contractual protection methods are used alongside. The management of intellectual property should be always in direct connection to company’s business strategy.
Value creation of innovations can be strengthened by focusing business strategy and reserving enough personnel and know-how resources for the development. Value creation can be strengthened by searching systematically customers’ non-solved problems in different market segments. To protect innovations properly it is especially important to determine company’s strategic aims. Organization should be also capable to protect its know-how. The main point on value capturing is to have insight and seizing capabilities within the company. Collaborations with external partners suits very well to value creation and value capturing.