Askelmerkit etäopetukseen
Paavola, Katja (2021)
Paavola, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tarkoitus on tuottaa ohjeistus, jota oppilaitoksen johto ja esihenkilöstö voivat käyttää työvälineenä organisoidessaan opettajia etätyö-hön eli etäopetukseen. Tuotos on nimeltään Askelmerkit etäopetukseen.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja tuotosta varten käytettiin kvalitatiivista tut-kimusmenetelmää, ja lähestymistapana kartoittavaa tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Teams –sovellusta hyödyntäen joka todettiin parhaaksi työvälineeksi haastattelujen toteuttamiseen ns. korona-ai-kakautena.
Kartoittavan tutkimuksen avulla halutaan selvittää, minkälaisia ajatuksia ja ko-kemuksia ammatin opettajilla on etätyöhön siirtymisen organisoimisesta. Tut-kimustuloksia hyödynnetään tuotoksen sisällössä.
Tutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on: Kuinka etäopetus organisoi-daan? Askelmerkit etäopetukseen –ohjeistuksessa keskitytään poikkeustilan-teen johtamiseen, joka merkitsee oppilaitoksen siirtymistä etäopetukseen eli normaalista poikkeavaa tilannetta, jossa opettajat siirtyvät opetusta verkon vä-lityksellä.
Ohjeistuksessa nostetaan esiin yhteneväisten toimintatapojen tärkeys, sisäi-sen viestinnän tarpeellisuus, henkilökunnan sitouttaminen sekä poikkeavan ajan seuranta ja arviointi. Ohjeistus ei kerro miten etäopetukseen siirrytään onnistuneesti, vaan tuo esiin eri seikkoja tulisi ottaa huomioon, jotta lopputulos etäopetukseen organisoinnista olisi onnistunut. Ohjeistus on myös aihio, jota johto voi muokata organisaation tarpeiden tai käytänteiden muuttuessa. This thesis objective was to produce a manual to be used as a tool by the ad-ministration and the management of the college when rearranging teachers work to telecommute, i.e. distance education. The report identifies the step-stones to distance teaching.
This thesis used the qualitative research method and was presented as pro-cessual research. The qualitative study was carried out as a theme interview using the Teams application because it was the most helpful tool for the dis-cussions during the Covid-19 pandemic.
With the aid of the qualitative research, it was intended to find out the thoughts and experiences vocational teachers have towards transitioning to distance education. The results were published in this report. The research question of this thesis was how to organize distance education. The stepstones focused on management in an exceptional situation where the college transfers to dis-tance education, i.e., the teachers transfer to online teaching.
The report emphasized the importance of compatible procedures, the neces-sity of internal communication, the commitment of the staff, and follow-up and evaluation of an exceptional time. The manual does not give instructions on how to successfully transfer to distance education but rather points out differ-ent issues that should be considered so that the outcome of the transition is successful. The manual is also a work in progress that the administration can modify as the organizational needs and practices evolve.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja tuotosta varten käytettiin kvalitatiivista tut-kimusmenetelmää, ja lähestymistapana kartoittavaa tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Teams –sovellusta hyödyntäen joka todettiin parhaaksi työvälineeksi haastattelujen toteuttamiseen ns. korona-ai-kakautena.
Kartoittavan tutkimuksen avulla halutaan selvittää, minkälaisia ajatuksia ja ko-kemuksia ammatin opettajilla on etätyöhön siirtymisen organisoimisesta. Tut-kimustuloksia hyödynnetään tuotoksen sisällössä.
Tutkimuskysymys tässä opinnäytetyössä on: Kuinka etäopetus organisoi-daan? Askelmerkit etäopetukseen –ohjeistuksessa keskitytään poikkeustilan-teen johtamiseen, joka merkitsee oppilaitoksen siirtymistä etäopetukseen eli normaalista poikkeavaa tilannetta, jossa opettajat siirtyvät opetusta verkon vä-lityksellä.
Ohjeistuksessa nostetaan esiin yhteneväisten toimintatapojen tärkeys, sisäi-sen viestinnän tarpeellisuus, henkilökunnan sitouttaminen sekä poikkeavan ajan seuranta ja arviointi. Ohjeistus ei kerro miten etäopetukseen siirrytään onnistuneesti, vaan tuo esiin eri seikkoja tulisi ottaa huomioon, jotta lopputulos etäopetukseen organisoinnista olisi onnistunut. Ohjeistus on myös aihio, jota johto voi muokata organisaation tarpeiden tai käytänteiden muuttuessa.
This thesis used the qualitative research method and was presented as pro-cessual research. The qualitative study was carried out as a theme interview using the Teams application because it was the most helpful tool for the dis-cussions during the Covid-19 pandemic.
With the aid of the qualitative research, it was intended to find out the thoughts and experiences vocational teachers have towards transitioning to distance education. The results were published in this report. The research question of this thesis was how to organize distance education. The stepstones focused on management in an exceptional situation where the college transfers to dis-tance education, i.e., the teachers transfer to online teaching.
The report emphasized the importance of compatible procedures, the neces-sity of internal communication, the commitment of the staff, and follow-up and evaluation of an exceptional time. The manual does not give instructions on how to successfully transfer to distance education but rather points out differ-ent issues that should be considered so that the outcome of the transition is successful. The manual is also a work in progress that the administration can modify as the organizational needs and practices evolve.