Asiakaskokemuksen kehittäminen second hand -liikkeessä
Pärssinen, Tiinu (2021)
Pärssinen, Tiinu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920773
Tiivistelmä
Asiakkaille kokemus palveluiden kuluttamisesta on noussut itse tuotetta tärkeämpään rooliin. Mitä tunteita palvelu herättää ja mitä asiakas kokee sitä kuluttaessa? Brändi ei ole enää itsessään riittävä luomaan kilpailuetua. Tänä
päivänä tunnekokemuksien johtaminen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen tähtääminen on yrityksille mahdollisuus erottua markkinoilla ja luoda itselleen kilpailuetua.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, kuinka toimeksiantajana toimivan second hand -liikkeen asiakaskokemusta voisi kehittää. Kehitystyön avulla tavoitteena oli lisätä kassavirtaa ja selvittää tuottoisin tapa liikkeen esillepanoon. Tutkimusongelmana oli asiakaskokemuksen parantaminen siten, että asiakas löytää liikkeestä ostettavaa ja siten myös yrityksen tuottavuus kasvaa. Asiakaskokemusta lähdettiin kehittämään asiakastuntemuksen kautta. Kyselytutkimuksen avulla luotiin asiakasprofiilit ja niiden lisäksi kehittämistyön avuksi hahmoteltiin palvelupolku. Kyselytukimusta täydensi opinnäytetyöntekijän havainnoinnit toimeksiantajan liikkeessä.
Kyselytutkimuksesta tuli ilmi, että laatua arvostetaan second hand -shoppailussa eniten. Myymälän sekä myytävien tuotteiden siisteys on tärkeää ja liian täynnä oleva liike ei houkuttele ostosten tekoon. Asiakasprofiilina laadukkaita tuotteita arvostava asiakas nousi toimeksiantajalle pääkohderyhmäksi.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä voidaan pitää sitä, että asiakkaat haluavat ostaa second handina laadukkaita vaatteita ja asusteita, jotka ovat hinnoiteltu käytetyn tavaran mukaan. Työn tuotoksena luotiin asiakaskokemuksen käsikirja, joka sisältää kuusi asiakasprofiilia ja palvelupolun.
päivänä tunnekokemuksien johtaminen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen tähtääminen on yrityksille mahdollisuus erottua markkinoilla ja luoda itselleen kilpailuetua.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, kuinka toimeksiantajana toimivan second hand -liikkeen asiakaskokemusta voisi kehittää. Kehitystyön avulla tavoitteena oli lisätä kassavirtaa ja selvittää tuottoisin tapa liikkeen esillepanoon. Tutkimusongelmana oli asiakaskokemuksen parantaminen siten, että asiakas löytää liikkeestä ostettavaa ja siten myös yrityksen tuottavuus kasvaa. Asiakaskokemusta lähdettiin kehittämään asiakastuntemuksen kautta. Kyselytutkimuksen avulla luotiin asiakasprofiilit ja niiden lisäksi kehittämistyön avuksi hahmoteltiin palvelupolku. Kyselytukimusta täydensi opinnäytetyöntekijän havainnoinnit toimeksiantajan liikkeessä.
Kyselytutkimuksesta tuli ilmi, että laatua arvostetaan second hand -shoppailussa eniten. Myymälän sekä myytävien tuotteiden siisteys on tärkeää ja liian täynnä oleva liike ei houkuttele ostosten tekoon. Asiakasprofiilina laadukkaita tuotteita arvostava asiakas nousi toimeksiantajalle pääkohderyhmäksi.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä voidaan pitää sitä, että asiakkaat haluavat ostaa second handina laadukkaita vaatteita ja asusteita, jotka ovat hinnoiteltu käytetyn tavaran mukaan. Työn tuotoksena luotiin asiakaskokemuksen käsikirja, joka sisältää kuusi asiakasprofiilia ja palvelupolun.