Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”De lär sig snabbare än man tror!” : en kvalitativ studie om barns andraspråksinlärning inom småbarnspedagogiken

Blomqvist, Nora (2021)

Avaa tiedosto
Examensarbete Nora Blomqvist.pdf (711.4Kt)
Lataukset: 


Blomqvist, Nora
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120848
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagoger inom småbarnspedagogik kan stöda inlärningen av ett andraspråk hos barn. Examensarbetets centrala frågeställningar är följande: Hur ser barnets andraspråksinlärning ut i daghemsmiljön? Vilka metoder kan användas av personal inom småbarnspedagogiken för att stöda barnets andraspråksinlärning? Vilka utmaningar möter barn och pedagoger vid barnets inlärning av andra språket?

I arbetet granskas inlärningen av andraspråket hos de barn som saknar eller har ringa kunskaper av det språk som används på daghemmet. Det rör sig alltså främst om barn med ett annat hemspråk än svenska eller finska. I teoridelen behandlas andraspråksinlärning, hur barn närmar sig andraspråket på daghemmet, omgivningens betydelse för inlärningen av ett andraspråk samt personalens stöd vid andraspråksinlärning på daghemmet.

Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ enkät som skickades ut till lärare och socionomer inom småbarnspedagogik. I resultatet av undersökningen framkom att barns sätt att lära sig ett andraspråk på daghemmet är väldigt individuell. Metoderna man väljer att använda för att stöda andraspråksinlärningen behöver därför anpassas utifrån barnets egna behov. De vanligaste metoderna som daghemspersonalen använde var bildstöd och tecken som stöd, sånger, ramsor och läsning av enkla sagor. Pedagogen fungerar som en språklig förebild för barnet och det viktigt att vara tålmodig och ge barnet extra tid och stöd, särskilt i början av språkinlärningen.
 
The purpose of this thesis is to examine how teachers can promote children’s second language acquisition in early childhood education. The questions at issue in this thesis are the following: What does a child’s second language acquisition look like in the environment of the day care center? Which methods can be used by the teachers of early childhood education to support the second language acquisition among children? Which challenges may children and teachers encounter during a child´s learning of a second language?

This thesis will focus on the second language acquisition among children who have none or little knowledge of the language used at the day care center. In other words, the thesis will primarily focus on children whose native language isn´t Finnish or Swedish. The theoretical framework included a discussion on second language acquisition, how children approach the second language at the day care center, the impact of the social environment when learning a second language and the support from teachers when it comes to second language acquisition at the day care center.

The examination was conducted through a qualitative survey sent to early childhood education teachers. The questions in the survey were open-ended and based on the main questions of the thesis. The study revealed that children´s way of learning a second language in early childhood education is very individual. The methods that day care personnel use to support the second language acquisition among children should therefore be adapted to the individual needs of the child. The most common methods used by the day care personnel was pictures and signs, songs, rhymes and reading of simple stories. The pedagogue is a linguistic role model for the children and it´s important to be patient and give extra time and support to them, especially in the beginning of the language acquisition.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste