Suomalaisyritysten kokemuksia kansainvälistymisestä Saksan markkinoille
Veikonheimo, Lotta (2021)
Lataukset:
Veikonheimo, Lotta
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120858
Tiivistelmä
Globaalit markkinat muuttuvat jatkuvasti ja niillä toimiminen herättää runsaasti kiinnostusta ja mielenkiintoa. Kansainvälistyminen on usein luonnollinen siirtymä yrityksille jatkaa kasvua ja turvata toimintaansa. Saksan rooli maailmantaloudessa on merkittävä ja se on pysynyt vahvana vuosikymmenestä toiseen. Saksa on ollut jo vuodesta 2014 Suomen merkittävin kauppakumppani ja onkin tällä hetkellä Suomen tärkein vientimaa. Saksalaisilla on runsaasti kiinnostusta Suomea kohtaan ja osaamistamme arvostetaan. Työssä päästään selvittämään, miten kansainvälistyminen on koettu tähän vahvan talouden maahan.
Työssä tutkitaan suomalaisyritysten kokemuksia kansainvälistymisestä Saksan markkinoille. Tavoitteena tutkimuksella oli kuulla miksi, minne ja miten yritys on kansainvälistynyt. Lisäksi haluttiin tiedustella prosessin jälkeen ymmärrettyjä oppeja ja neuvoja. Tätä lähdettiin tutkimaan suomalaisten yrittäjien kautta, jotka ovat laajentaneet toimintaansa Saksan markkinoille tai perustaneet yrityksen suoraan Saksaan. Työn myötä voidaan inspiroida yrityksiä kansainvälistymään ja viemään liiketoimintaa ulkomaisille markkinoille.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joista ensimmäisessä käsitellään strategista näkökulmaa kansainvälistymiseen sisältäen muutamia analyyseja teorian tukena. Toisessa luvussa käsitellään kansainvälistymisprosessia motivaatio-, kohdemarkkina- ja operaatiomuototekijöiden kautta. Lisäksi tuodaan esille ulkopuolisen rahoituksen ja asiantuntijoiden tuomia mahdollisuuksia prosessin tukena.
Tutkimusosuus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut pidettiin kuudelle suomalaiselle yrittäjälle, jotka ovat laajentaneet toimintaansa tai perustaneet yrityksen suoraan Saksan markkinoille. Työ toteutettiin 24.8.2021-16.11.2021 välisenä aikana, joista tutkimus teetettiin syyslokakuun aikana 2021.
Tutkimuksessa ilmeni, että jokainen haastateltava koki kansainvälistymisen Saksaan positiivisena kokemuksena. Syyt kansainvälistyä vaihtelivat, mutta yhteisenä piirteenä nousi vahvasti esille Saksan markkinoiden suuruus ja houkuttelevuus. Kohdemaan kulttuurituntemuksella oli merkittävä vaikutus onnistuneeseen toimintaan. Suomalaisuuden ja saksan kielen osaamisen todettiin tuovan lisäksi etua Saksassa toimimisessa. Tiedon hankintaa ja jatkuvaa oppimista korostettiin toistuvasti. Markkinoille tuli lähteä rohkeasti kokeilemalla ja valmiudella mukautua toimintaympäristön vaatimuksiin.
Työssä tutkitaan suomalaisyritysten kokemuksia kansainvälistymisestä Saksan markkinoille. Tavoitteena tutkimuksella oli kuulla miksi, minne ja miten yritys on kansainvälistynyt. Lisäksi haluttiin tiedustella prosessin jälkeen ymmärrettyjä oppeja ja neuvoja. Tätä lähdettiin tutkimaan suomalaisten yrittäjien kautta, jotka ovat laajentaneet toimintaansa Saksan markkinoille tai perustaneet yrityksen suoraan Saksaan. Työn myötä voidaan inspiroida yrityksiä kansainvälistymään ja viemään liiketoimintaa ulkomaisille markkinoille.
Työn tietoperusta koostuu kahdesta luvusta, joista ensimmäisessä käsitellään strategista näkökulmaa kansainvälistymiseen sisältäen muutamia analyyseja teorian tukena. Toisessa luvussa käsitellään kansainvälistymisprosessia motivaatio-, kohdemarkkina- ja operaatiomuototekijöiden kautta. Lisäksi tuodaan esille ulkopuolisen rahoituksen ja asiantuntijoiden tuomia mahdollisuuksia prosessin tukena.
Tutkimusosuus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut pidettiin kuudelle suomalaiselle yrittäjälle, jotka ovat laajentaneet toimintaansa tai perustaneet yrityksen suoraan Saksan markkinoille. Työ toteutettiin 24.8.2021-16.11.2021 välisenä aikana, joista tutkimus teetettiin syyslokakuun aikana 2021.
Tutkimuksessa ilmeni, että jokainen haastateltava koki kansainvälistymisen Saksaan positiivisena kokemuksena. Syyt kansainvälistyä vaihtelivat, mutta yhteisenä piirteenä nousi vahvasti esille Saksan markkinoiden suuruus ja houkuttelevuus. Kohdemaan kulttuurituntemuksella oli merkittävä vaikutus onnistuneeseen toimintaan. Suomalaisuuden ja saksan kielen osaamisen todettiin tuovan lisäksi etua Saksassa toimimisessa. Tiedon hankintaa ja jatkuvaa oppimista korostettiin toistuvasti. Markkinoille tuli lähteä rohkeasti kokeilemalla ja valmiudella mukautua toimintaympäristön vaatimuksiin.