Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kouluikäisen NEPSY-lapsen arjen tukemisen keinot

Löytynoja, Salla; Riikonen, Linda (2021)

 
Avaa tiedosto
Loytynoja_Salla_Riikonen_Linda.pdf (710.5Kt)
Lataukset: 


Löytynoja, Salla
Riikonen, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120928
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Tallinna-hanketta, jossa Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat tekevät yhteistyötä tallinnalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ja opettajien kanssa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tukimuotoja, jotka helpottavat neuropsykiatrisesti oireilevan alakouluikäisen lapsen arkea. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta neuropsykiatristen häiriöiden vaikutuksista lapsen ja tämän perheen arkeen sekä esitellä keinoja NEPSY-lasten tukemiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten neuropsykiatriset erityispiirteet näkyvät lapsen arjessa ja mitä keinoja arjen tukemiseen on tarjolla.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin eri tietokannoista etukäteen päätettyjen hakusanojen avulla, minkä jälkeen artikkelit analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.

Kirjallisuuskatsauksen keskeisinä tuloksina nousivat esiin kuntoutuksen merkitys lääkehoidon rinnalla sekä perheen ja vanhempien tukemisen tärkeys osana lapsen kuntoutusta. Myös opiskelun helpottaminen erityisjärjestelyillä on keskeisessä osassa lasten ja nuorten elämää, sillä koulumenestyksen parantuminen kohottaa itsetuntoa sekä pienentää koulun kesken jäämisen riskiä.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että neuropsykiatriset häiriöt vaikuttavat lapsen elämään merkittävästi, ja hän tarvitseekin usein monialaista tukea eri tahoilta. NEPSY-lasten hoitoa voisi kehittää entistä kokonaisvaltaisemmaksi ja yksilökeskeisemmäksi opinnäytetyön tulosten avulla. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia lasten omia kokemuksia eri tukimuodoista ja niiden vaikutuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste