Tanssinopettajan työhyvinvoinnin perusaskeleet
Seppälä, Satu (2021)
Seppälä, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tanssinopetusalan työskentelykulttuurin ja toimintamallien vaikutusta työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli käsitellä työn imua sekä psykososiaalisten kuormitustekijöiden merkitystä alalla, jota moni ulkopuolinen voi pitää kutsumustyönä. Pirkanmaan Tanssiopisto toivoi opinnäytetyön toimeksiantajana kokonaiskuvaa tanssinopettajan työhyvinvoinnista. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena syntyi Tanssinopettajan työhyvinvoinnin perusaskeleet -kehittämissuunnitelma.
Teoreettisten käsitteiden työhyvinvointi, psykososiaalinen kuormitus ja työn imu lisäksi lähdemateriaalina tässä tutkimuksessa oli tanssinopettajille suunnatulla Webropol-kyselyllä kerätty aineisto. Vastausten pohjalta työstettiin kehittämissuunnitelma, jossa työyhteisön avoimuus korostuu: puhuminen, kuuntelu ja yhdessä toimiminen. Kehittämissuunnitelman avulla saadaan jatkossa toivottavasti avoimempaa keskustelua aikaiseksi tanssikouluissa työhyvinvoinnin tärkeydestä.
Johtopäätelmänä voitiin todeta, että tanssinopettajan työn luonne sisältöineen ja työskentelyn fyysisyys, sekä työnantajan johtamistaidot vaikuttivat suuresti siihen, miten tanssinopettaja koki työhyvinvointinsa. Avoin keskustelu ja kannustava ilmapiiri työntekijöiden ja työnantajan välillä loi pohjan toimivalle työhyvinvoinnille.
Teoreettisten käsitteiden työhyvinvointi, psykososiaalinen kuormitus ja työn imu lisäksi lähdemateriaalina tässä tutkimuksessa oli tanssinopettajille suunnatulla Webropol-kyselyllä kerätty aineisto. Vastausten pohjalta työstettiin kehittämissuunnitelma, jossa työyhteisön avoimuus korostuu: puhuminen, kuuntelu ja yhdessä toimiminen. Kehittämissuunnitelman avulla saadaan jatkossa toivottavasti avoimempaa keskustelua aikaiseksi tanssikouluissa työhyvinvoinnin tärkeydestä.
Johtopäätelmänä voitiin todeta, että tanssinopettajan työn luonne sisältöineen ja työskentelyn fyysisyys, sekä työnantajan johtamistaidot vaikuttivat suuresti siihen, miten tanssinopettaja koki työhyvinvointinsa. Avoin keskustelu ja kannustava ilmapiiri työntekijöiden ja työnantajan välillä loi pohjan toimivalle työhyvinvoinnille.