Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Matkailualan liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin

Paukku, Tatjana; Tirranen, Heini (2021)

 
Avaa tiedosto
Matkailualan liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin (3.169Mt)
Lataukset: 


Paukku, Tatjana
Tirranen, Heini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221014
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli kehittää matkailualan liiketoimintaa palvelumuotoilun
menetelmin. Toimeksiantajana toimi Kotkan Saaret Oy, joka on kotkalainen,
monialainen perheyritys. Yritys tuottaa matkailu-, majoitus- ja elämyspalve luja muun muassa Rankin ja Kirkonmaan saarissa. Matkailupalvelujen li säksi sen omistuksessa on kahviloita sekä siivous-, vene- ja autoalan toimi paikkoja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää matkailupalveluista kehi tyspisteet, määritellä tärkeimmät segmentit ja heidän asiakastarpeensa sekä
kohdistaa kehitysideat näille segmenteille. Työ kohdentui saarimatkailuun
ja erityisesti Rankin saareen.
Työ tehtiin hyödyntäen palvelumuotoilun sekä laadullisen ja määrällisen tutki muksen menetelmiä. Menetelmiksi valikoitui benchmarkkaus, havainnointi,
netti- ja lappukyselyt sekä avoimet haastattelut. Menetelmien avulla etsittiin
tärkeimmät kehityspisteet sekä kerättiin syvempää asiakasymmärrystä. Saa tuja tuloksia analysoitiin kokoamalla niistä samankaltaisuuskaavio. Samankal taisuuskaavion perusteella määriteltiin tärkeimmät segmentit, joiden avulla
palvelut ja mainonta voidaan kohdentaa paremmin vastaamaan tietyn asia kasryhmän tarpeita ja toiveita. Tärkeimmille segmenteille koot tiin Now How Wow -taulukko, joka jakoi kehitysideat kolmeen osaan sen mu kaan, mitä voidaan tehdä heti, mitä vähän myöhemmin ja lopuksi ideat, joilla
on korkea uutuusarvo. Jakamalla asiat osiin, havaitaan, ettei uudistusten tar vitse aina olla isoja ja kalliita, tuodakseen lisäarvoa asiakkaalle. Saarimatkai lun tärkeimmäksi segmentiksi määriteltiin veneilijät. Heille laadittiin visuaali nen palvelupolku, jonka avulla havainnoidaan jokainen palvelutapahtuma ja
siinä palveluhetkessä olevat odotukset, palvelut ja kehityskohdat.
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen ja sen tuloksena syntyi ideoita palvelu mallin jatkokehittämistä varten Rankin ja Kirkonmaan saarille. Saarimatkai lun tärkeimmälle segmentille tehtiin palvelupolun tilannekortteja, jotka kertovat
tiivistetysti heidän odotuksistansa, tarpeista ja kehitysideoista kussakin palve luhetkessä. Tämä opinnäytetyö luovutetaan Kotkan Saaret Oy:n käyttöön. Toi meksiantaja saa työn tuloksista syvemmän käsityksen asiakastarpeista ja ke hityspisteistä. Kerättyä materiaalia voidaan jatkokehittää ja palvelupolun tilan nekortteja voidaan hyödyntää kehitystyössä
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste