Tunneälyn merkitys virtuaalitiimityöntekijöiden vuorovaikutuksessa
Mansikkamäki, Rebekka (2021)
Lataukset:
Mansikkamäki, Rebekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221135
Tiivistelmä
Tunneäly helpottaa työntekijän ymmärrystä itsestä ja muista, joka taas auttaa tehokkuuteen työmaailmassa. Tiimissä työskennellessä tunneäly auttaa tiimityöntekijää ymmärtämään mikä on oma tunne, kuinka hallita itseään ja miten olla muiden kanssa vuorovaikutuksessa.
Tätä opinnäytetyötä ei ole toteutettu toimeksiantona, vaan tutkija on itse päättänyt aiheen omien kiinnostustensa pohjalta. Tutkittavana aiheena on ollut tunneälyn merkitys virtuaalitiimityöntekijöiden vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on ollut ymmärtää tunneälyn merkitys ja tutkia millaiset tunneälyn tunnetaidot ovat erityisen tärkeitä virtuaalitiimityöntekijöiden vuorovaikutuksessa yhteistyössä. Tutkimusongelmana on ollut selvittää millaiset tunneälykkyystaidot parantavat tiimityön toimivaa vuorovaikutusta yhteistyössä siirryttäessä lähitiimityöstä virtuaalitiimityöhön. Tutkimuksessa ei tutkittu johtamista tai työergonomiaa. Tietoperustassa on hyödynnetty muun muassa psykologi Daniel Golemanin määritelmää tunneälyn osa-alueista, sekä Katzenbachin ja Smithin määritelmää tiimistä. Teoriaan on hyödynnetty montaa pätevää kirjaa ja verkkosivulähdettä, sekä silmäilty muita opinnäytetöitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla viidelle eri virtuaalitiimissä työskentelevälle henkilölle yksilöllisesti. Tutkimuksessa on hyödynnetty muutamia määrällisiä eli kvantitatiivisia kysymyksiä. Haastattelut toteutettiin virtuaalisesti. Haastateltavat löytyivät tutkijan omista verkostoista. Tutkimus aloitettiin helmikuussa 2021 ja päätettiin marraskuussa 2021.
Tutkimustulosten avulla on todettu sanattoman vuorovaikutuksen olevan minimissä virtuaalitiimissä työskennellessä ja luottamuksen ja avoimuuden olevan ensisijaisen tärkeitä virtuaalitiimityöntekijöille. Työpaikalla, jossa on luottamusta, avoimuutta ja epämuodollisia keskusteluja työn ohessa tiimityöntekijät jaksavat virtuaalisesti työskennellessä paremmin. Siirryttäessä lähitiimistä virtuaalitiimiin tärkeimpänä olisi huomioida tiimiläisten kesken läsnäolon tunne. Tällä vältetään eristyneisyyden sekä yksinäisyyden tunnetta ja edistetään sitoutuneisuutta ja motivaatiota yhteistyöhön. Säännöllisen tiedonjaon ja tietyn kanavan käyttäminen vuorovaikutukseen auttavat virtuaalitiimityöntekijöitä yhteistyössä ja vähentävät myös yksinäisyyden tunnetta. Jokaisen virtuaalitiimityöntekijän on merkityksellistä miettiä oikeanlaisia vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia kykyjään tuottaakseen parempaa yhteistyötä, sekä oppia ilmaisemaan itseään selkeästi.
Tätä opinnäytetyötä ei ole toteutettu toimeksiantona, vaan tutkija on itse päättänyt aiheen omien kiinnostustensa pohjalta. Tutkittavana aiheena on ollut tunneälyn merkitys virtuaalitiimityöntekijöiden vuorovaikutuksessa. Tavoitteena on ollut ymmärtää tunneälyn merkitys ja tutkia millaiset tunneälyn tunnetaidot ovat erityisen tärkeitä virtuaalitiimityöntekijöiden vuorovaikutuksessa yhteistyössä. Tutkimusongelmana on ollut selvittää millaiset tunneälykkyystaidot parantavat tiimityön toimivaa vuorovaikutusta yhteistyössä siirryttäessä lähitiimityöstä virtuaalitiimityöhön. Tutkimuksessa ei tutkittu johtamista tai työergonomiaa. Tietoperustassa on hyödynnetty muun muassa psykologi Daniel Golemanin määritelmää tunneälyn osa-alueista, sekä Katzenbachin ja Smithin määritelmää tiimistä. Teoriaan on hyödynnetty montaa pätevää kirjaa ja verkkosivulähdettä, sekä silmäilty muita opinnäytetöitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla viidelle eri virtuaalitiimissä työskentelevälle henkilölle yksilöllisesti. Tutkimuksessa on hyödynnetty muutamia määrällisiä eli kvantitatiivisia kysymyksiä. Haastattelut toteutettiin virtuaalisesti. Haastateltavat löytyivät tutkijan omista verkostoista. Tutkimus aloitettiin helmikuussa 2021 ja päätettiin marraskuussa 2021.
Tutkimustulosten avulla on todettu sanattoman vuorovaikutuksen olevan minimissä virtuaalitiimissä työskennellessä ja luottamuksen ja avoimuuden olevan ensisijaisen tärkeitä virtuaalitiimityöntekijöille. Työpaikalla, jossa on luottamusta, avoimuutta ja epämuodollisia keskusteluja työn ohessa tiimityöntekijät jaksavat virtuaalisesti työskennellessä paremmin. Siirryttäessä lähitiimistä virtuaalitiimiin tärkeimpänä olisi huomioida tiimiläisten kesken läsnäolon tunne. Tällä vältetään eristyneisyyden sekä yksinäisyyden tunnetta ja edistetään sitoutuneisuutta ja motivaatiota yhteistyöhön. Säännöllisen tiedonjaon ja tietyn kanavan käyttäminen vuorovaikutukseen auttavat virtuaalitiimityöntekijöitä yhteistyössä ja vähentävät myös yksinäisyyden tunnetta. Jokaisen virtuaalitiimityöntekijän on merkityksellistä miettiä oikeanlaisia vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia kykyjään tuottaakseen parempaa yhteistyötä, sekä oppia ilmaisemaan itseään selkeästi.