Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kyselylomake itsetuntovalmennuksen aloittamisen tueksi

Närhi, Janne; Härkönen, Julia; Ala-Korpi, Annika (2021)

 
Avaa tiedosto
Kyselylomake itsetuntovalmennuksen aloittamisen tueksi (1.851Mt)
Lataukset: 


Närhi, Janne
Härkönen, Julia
Ala-Korpi, Annika
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kyselylomake, itsetuntovalmennuksen aloittamisen tueksi. Kyselylomakkeella kartoitettiin asiakkaan lähtötilannetta. Tavoitteena oli, että sen avulla toimeksiantaja pystyy määrittämään asiakkaan palveluntarpeita. Kyselylomakkeella toivotaan voivan helpottaa itsetuntovalmennuksen suunnittelua ja arviointia. Kyselylomaketta käytetään itsetuntovalmennuksen aloitusvaiheessa, jolloin sen avulla voidaan määrittää asiakkaan mahdollisia itsetunnon ongelmakohtia. Kyselylomake suunnattiin ikä- ja sukupuolineutraaliksi.

Kyselylomake laadittiin yhteistyössä seksuaaliterapeutti Laura Kuuselan kanssa, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Toimeksiantaja määritti opinnäytetyöprosessin alussa viitekehyksen, jonka mukaan laadittiin teoriapohja. Kysymykset laadittiin teoriapohjan ja toimeksiantajan määrittämän viitekehyksen mukaan. Kysymyksillä kartoitetaan asiakkaan minäkuvaa, itseluottamusta, arvoja ja tunnetaitoja. Kyselylomaketta testattiin neljällä itsetuntovalmennuksessa käyvällä asiakkaalla.

Testitulosten avulla arvioitiin kyselylomakkeen laatua ja toimivuutta. Kyselylomakkeen loppuun lisättiin kysymyksiä, jotka tukivat kyselylomakkeen luotettavuuden arviointia. Testituloksista ilmeni, että kyselylomakkeella saadaan määritettyä asiakkaan lähtötilanne itsetuntovalmennuksessa. Vastausten perusteella ilmeni, että kyselylomake on suurimmilta osin toimiva. Kysymyksillä saatiin asiakkaasta oleellinen tieto alkukartoitukseen. Tarkempi kyselylomakkeen tarkastelu osoittaa, että kyselylomakkeessa on mahdollisesti tulkinnanvaraa ainakin yhden kysymyksen osalta. Testitulos jäi hyvin epäselväksi, eikä sillä voitu osoittaa mitä vastaaja tarkalleen ottaen tarkoitti. Toimeksiantajan kanssa sovittiin, että kyselylomake jää alkuperäiseksi kysymyksien osalta.

Kyselylomake on suunniteltu itsetuntovalmennukseen, mutta sitä voidaan soveltaa myös seksuaaliterapeutin työssä. Opinnäytetyön teoriaosa osoittaa, että seksuaalisen itsetunnon ja itsetunnon käsitteiden sisältö on hyvin samanlainen ja niiden erittely täysin kahdeksi eri käsitteeksi on haastavaa.


Asiasanat: Itsetuntovalmennus, itsetunto, minäkuva, kyselylomake
 
The purpose of this thesis was to produce questionnaire, for commissioners initial baseline self-esteem coaching. The aim was to help the commissioner to identify and determine the client’s service needs. The goal was that the questionnaire will be able to facilitate the planning and evaluation of self- esteem coaching. The questionnaire is used in the initial phase of self-esteem coaching, where it is used to find possible problem areas from client´s self-esteem. The questionnaire was directed to be age and gender neutral.

The questionnaire was drafted in accordance with sexual therapist Laura Kuusela, who was also the commissioner. The commissioner determined the framework upon which the theory was subsequently constructed. Then in accordance with the theory, the participants formulated specific questions in order to measure client’s self-image, self-esteem, self-assurance, values and emotional capabilities. There were also certain additional questions included towards the end side of the questionaire for credibility. The questionnaire was tested with four separate clients participating in self-esteem coaching.

By using the test results we got from testing the questionnaire, we evaluated quality and functionality of the questionnaire. To the questionnaires latter side was added questions that helped to evaluate the questionnaire. Test results showed that the questionnaire can be used to determine the client's initial situation in self-esteem coaching, and that the questionnaire is functioning almost as intended. On closer examination, it appears that there was some room for interpretation in at least one questions. Results were left unclear and it was not determinable what the client meant with her feedback to the question. It was agreed with the commissioner that the questionnaire shall stay in its original form regarding the questions.

The questionnaire was developed for purposes of self-esteem coaching; but it can also be used in applications of sexual therapy. The theory part of the thesis shows that the contents of the sexual self-esteem and self-esteem chapters are very mych the same, and thus breaking them to two different concepts is challenging.



Keywords: Self-esteem coaching, self-esteem, self-image, questionnaire
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste