Tiimimalli terveysasemilla: työntekijöiden kokemukset tiimimallissa
Sallanne, Jenni (2021)
Sallanne, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720445
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän haasteet liittyvät peruspalveluiden saatavuuteen ja ennaltaehkäisevän työhön. Kaste-hankkeen Toimiva terveyskeskus-toimenpideohjelmassa keskeisenä toimenpiteenä on terveyshyötymallin kansallinen käyttöönotto. Terveyshyötymalliin pohjautuvia toimintamalleja on otettu käyttöön useissa organisaatioissa. Uusi toimintamalli painottaa peruspalveluita ja ennaltaehkäisyä ja asiakkaiden tarpeet arvioidaan kokonaisvaltaisesti tarvittavien ammattilaisten yhteistyönä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää terveyshyötymalliin pohjautuvan tiimimallin toimintaa vastaanottopalveluiden näkökulmasta ja henkilöstön kokemuksia sen käytöstä. Tutkimus toteutettiin organisaatiossa, jossa on viimeisen kahden vuoden aikana otettu käyttöön tiimimalli terveysasemien vastaanotoilla. Toimintamallien muutokset aiheuttavat muutoksia työntekijöiden työssä ja muutosprosesseilla on vaikutusta työtekijöiden työhyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tiimimallia osana työntekijöiden hyvinvoinnin lisäämistä. Tutkimuksessa selvitettiin terveysasemien vastaanottojen hoitohenkilöstön kokemuksia tiimimallista terveysaseman vastaanotolla. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä eri käyttöönoton vaiheissa oleville terveysasemien vastaanotoille ja aineisto analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että hoitohenkilöstöllä on tiimimallista Siun sotessa positiivisia ja negatiivisia kokemuksia. Tuloksissa korostui toimintamallin ja työn sisällön muutoksen vaikutukset hoitohenkilöstön työhyvinvointiin, sekä käyttöönottoon valmistautumisen ja käyttöönottoon liittyvän riittävän tuen tärkeys. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että työhyvinvoinnin merkitys on hyvin suuri toimintamalliin liittyvissä muutoksissa ja se tulee ottaa huomioon jo muutosten suunnittelussa. The challenges of the social and health care service system are related to the availability of basic services and preventive work. A key measure in Kaste project`s Toimiva terveyskeskus-operational program is the national introduction of a health benefit model. Operating models based on the health benefit model have been introduced in many organizations. The new operating model emphasizes basic services and prevention, and customers' needs are comprehensively assessed in cooperation with the necessary professionals. The purpose of the study was to find out the functionality of the team model based on the health benefit model from the perspective of health centers and nursing staff's experiences of using the team model. The study was conducted in an organization that has introduced a team model at health centers over the past two years. Changes in operating models cause changes in the work of employees. Additionally, changing processes have an impact on the well-being of employees at work. The aim of the study was to develop a team model as a part of increasing employee well-being. The study examined the experiences of nursing staffs from the team model at health centers. The study was done as an electronic survey in health centers which were in different stages of implementation. The material was analyzed by qualitative content analysis. The results showed that the nursing staff has positive and negative experiences of the team model in health centers. The results highlighted the effects of the change in the operating model and the content of the work for the well-being of the nursing staff. In addition, the importance of preparation for deployment and adequate support related to the deployment was notable. In summary, changes in the operating model are very important in terms of well-being at work and must already be considered in the planning of changes.