Mikä minusta tulee isona? : sukupuolisensitiivisen uravalmennuksen konseptointi palvelumuotoilun keinoin
Hammar, Eeva (2021)
Hammar, Eeva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli konseptoida sukupuolisensitiivinen uravalmennus palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen, jonka kohderyhmänä oli nuoret työttömät työnhakijat. Sukupuolisensitiivisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että valmennuksen aikana uravalintoja pohditaan ilman sukupuolittuneita työrooleja tai - aloja. Ura- ja opinto-ohjaus ovat tiettyihin normeihin mukautuvia ja opinnäytetyön tavoite oli kehittää konsepti vastaamaan kohderyhmän tarpeita ja toiveita.
Opinnäytetyön tutkimusprosessi mukaili palvelumuotoiluprosessia, mikä muodostui aiheen määrittelystä, käyttäjätiedon keräämisestä ja konseptin kehittämisestä. Uraohjausta käsitteenä määriteltiin keskeisten käsitteiden ja opinnäytetyön yleisen kuvauksen avulla. Määrittelyosuudessa jäsenneltiin myös palvelumuotoilun käsitettä opinnäytetyössä käytettyjen palvelumuotoilun menetelmien kautta.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui benchmarking, havainnointi ja haastattelut. Näillä menetelmillä saatiin kerättyä käyttäjätietoa niin kohderyhmältä kuin asiantuntijoilta. Kerätyn materiaalin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin työpaja, missä kohderyhmältä saatiin lisää mielipiteitä ja he pääsivät osallistumaan konseptin ideointivaiheeseen. Työpajassa muodostunut materiaali analysoitiin ja siitä muodostettiin suunnitteluvetureita, joiden avulla konseptille määriteltiin keskeiset kohderyhmän tarpeet ja toiveet.
Opinnäytetyön päätuloksena saatiin muodostettua uravalmennuksen konsepti, joka on käyttäjälähtöinen, sukupuolisensitiivinen ja yksilöllinen. Johtopäätöksenä prosessista pystyi huomaamaan kohderyhmän kuulemisen tärkeyden. Konseptia lähdettiin kehittämään aiheeseen kuuluvien käsitteiden avulla ja valmiissa konseptissa keskeisimmät käsitteet ovat tarkentuneet. Uravalmennuksen konseptin on tarkoitus toimia uraohjausta suunnittelevan ohjaajan valmennuspohjana, jota olisi mahdollista muotoilla ja räätälöidä kullekin ohjattavalle sopivaksi.
Opinnäytetyön tutkimusprosessi mukaili palvelumuotoiluprosessia, mikä muodostui aiheen määrittelystä, käyttäjätiedon keräämisestä ja konseptin kehittämisestä. Uraohjausta käsitteenä määriteltiin keskeisten käsitteiden ja opinnäytetyön yleisen kuvauksen avulla. Määrittelyosuudessa jäsenneltiin myös palvelumuotoilun käsitettä opinnäytetyössä käytettyjen palvelumuotoilun menetelmien kautta.
Tutkimusmenetelmiksi valikoitui benchmarking, havainnointi ja haastattelut. Näillä menetelmillä saatiin kerättyä käyttäjätietoa niin kohderyhmältä kuin asiantuntijoilta. Kerätyn materiaalin pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin työpaja, missä kohderyhmältä saatiin lisää mielipiteitä ja he pääsivät osallistumaan konseptin ideointivaiheeseen. Työpajassa muodostunut materiaali analysoitiin ja siitä muodostettiin suunnitteluvetureita, joiden avulla konseptille määriteltiin keskeiset kohderyhmän tarpeet ja toiveet.
Opinnäytetyön päätuloksena saatiin muodostettua uravalmennuksen konsepti, joka on käyttäjälähtöinen, sukupuolisensitiivinen ja yksilöllinen. Johtopäätöksenä prosessista pystyi huomaamaan kohderyhmän kuulemisen tärkeyden. Konseptia lähdettiin kehittämään aiheeseen kuuluvien käsitteiden avulla ja valmiissa konseptissa keskeisimmät käsitteet ovat tarkentuneet. Uravalmennuksen konseptin on tarkoitus toimia uraohjausta suunnittelevan ohjaajan valmennuspohjana, jota olisi mahdollista muotoilla ja räätälöidä kullekin ohjattavalle sopivaksi.