Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kauneusalan vaikuttajamarkkina tulevaisuusmuotoilun näkökulmasta

Kalutskyi, Milla (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Kalutskyi&Nurmela_2021.pdf (3.235Mt)
Lataukset: 


Kalutskyi, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321229
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa osana sosiaalista mediaa ja yritysten markkinointitoimenpiteitä. Vaikuttajamarkkinoinnin tulevia trendejä kommunikoidaan tyypillisesti vuoden aikajänteellä, mikä jättää ennakoinnille ja muutoksiin varautumiselle vähän aikaa. Vaikuttajamarkkina elää jatkuvaa muutosta ja siinä menestyäkseen tulisi jokaisen toimijan kyetä reagoimaan ennakoiden.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tulevaisuusmuotoilun keinoin selvittää kauneusalan vaikuttajamarkkinan tulevaisuuden muutosnäkymiä sekä tarjota konkreettisia työkaluja, joiden avulla kauneusalan toimijat voivat inspiroitua pohtimaan tulevaisuuden muutossuuntia. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön kehittämishaasteena oli ennakoinnin työkalujen luominen kauneusalan vaikuttajamarkkinan toimintaympäristöön.

Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä, jotka muovaavat nopeasti muuttuvaa sisällöntuottamisen kenttää sosiaalisessa mediassa. Keskeisten termien lisäksi teoriaosuudessa huomio kiinnittyy tulevaisuusmuotoilun ja tulevaisuuden tutkimisen käsitteisiin. Toiminnallisen osuuden keskiössä on havainnointi, dokumenttianalyysi sekä ympäristön monitorointi.

Tulosten mukaan vaikuttajamarkkina on lähitulevaisuudessa murroksen edessä. Kuluttajat odottavat vaikuttajilta entistä enemmän läpinäkyvyyttä, aitoutta ja asiantuntijuutta, jotka ovat oleellisia vaikuttajan ja seuraajan välisen vuorovaikutussuhteen kehittymiselle. Vastaavasti yrityksissä huomio kiinnittyy kiristyviin markkinointibudjetteihin, jotka edellyttävät merkityksellistä sisältöä ja parempaa tuottoa markkinointi-investoinneille.

Kehittämistyön lopputuloksena syntyi tulevaisuuden muutossignaaleja kommunikoivat trendikortti ja persoonakortit, joiden tarkoituksena on haastaa ja inspiroida sekä vaikuttajia että yrityksiä pohtimaan ja käymään keskinäistä vuoropuhelua.

Asiasanat: vaikuttajamarkkinointi, tulevaisuus, tulevaisuusmuotoilu, ennakointi, muutossignaalit
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste