”Tavallaan, jos mahdollista niin se rauhoitti heitä entisestään” : alakoululaisten ja heidän luokanopettajiensa kokemuksia musiikin vaikutuksesta keskittymiseen
Markkola, Essi; Kivistö, Janiina (2021)
Markkola, Essi
Kivistö, Janiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321277
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka alakoululaiset oppilaat kokevat musiikin vaikuttavan heidän keskittymiseensä sekä kuinka heidän opettajansa kokevat musiikin vaikuttaneen oppilaiden keskittymiseen. Työn tilaajana toimi hämeenlinnalainen alakoulu. Opinnäytetyö sai alkunsa tekijöiden yhteisestä kiinnostuksesta musiikkiin ja sen vaikutuksiin.
Työn tietoperustassa avattiin lapsen kehitysvaiheita sekä keskittymisen, oppimisen ja musiikin käsitteitä. Tutkimuksessa käytettiin rauhallisesta instrumentaalimusiikista koostettua 56 kappaleen Spotify-listaa, jota opettajat soittivat luokassa yhteisesti kaiuttimista oppituntien taustalla. Opinnäytetyö toteutettiin niin kutsutusti mixed methods -tutkimuksena, jolla tarkoitetaan määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistämistä, jolloin tavoitteena on laadukkaampi tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin 4. ja 5. luokan oppilailta tulostetulla kyselylomakkeella sekä heidän kahdelta opettajaltaan etähaastatteluna Teamsin kautta. Oppilaille tehtyyn kyselyyn vastasi 39 oppilasta. Oppilaiden kysely pohjautui skaala- eli asteikko kysymyksille, jotka analysoitiin ja kuvattiin prosentuaalisesti sekä ympyrädiagrammein. Opettajien haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen perusteella oppilaat sekä heidän opettajansa kokivat musiikin vaikuttavan keskittymiseen positiivisesti. Tuloksissa ilmeni musiikin kuuntelukokemusten yksilöllisyys sekä se, ettei musiikki kuitenkaan aina auta kaikkia keskittymään. Musiikilla koettiin olevan rauhoittava ja keskittymiseen palauttava vaikutus. Suurin osa oppilaista piti siitä, että tunneilla kuunneltiin musiikkia ja opettajat kertoivat aikovansa käyttää jatkossa musiikkia enemmän kuin ennen. Tutkimus antoi opettajille ideoita musiikin hyödyntämiseen eri tavoin oppitunneilla. The aim of this thesis was to report how elementary school aged children experienced music and how it affected their concentration. And how their teachers observed and experienced music affecting their pupil’s concentration. The thesis was commissioned by an elementary school in Hämeenlinna. The thesis got started by shared interest to music and its affects.
The theoretical part of the thesis is about the concept of child’s developmental phase, concentration, learning and music. These concepts underlay the experience of music’s affects in this thesis. In this thesis there were used a Spotify list which included 56 peaceful instrumental music tracks. The teachers played this Spotify list from the stereos in the class as a background music. The thesis was carried out as mixed methods research, which means using qualitative and quantitative methods together for more quality study.
The research material was collected from one fourth grade and one fifth grade pupils through inquiry. 39 pupils answered to the inquiry. Also, the two teachers from those classes took part to the interview through Teams. The inquiry for the pupils were based on scale questions. The data form inquiry was analyzed and represented using pie charts. The teacher’s interview was transcribed and then analyzed by thematic.
The results were that music affected positive way to the pupil’s concentration. From the results stands out, that music affects everyone differently and it doesn’t always help everyone to concentrate. Based on the research the teachers are willing to use more music in their classes than before and the study gave them new ideas how to use music in different ways on classes. Based on the research most of the pupils liked to listen the background music in classes. In addition, the results showed that the music was experienced as calming and the music reverted the concentration back to the tasks.
Työn tietoperustassa avattiin lapsen kehitysvaiheita sekä keskittymisen, oppimisen ja musiikin käsitteitä. Tutkimuksessa käytettiin rauhallisesta instrumentaalimusiikista koostettua 56 kappaleen Spotify-listaa, jota opettajat soittivat luokassa yhteisesti kaiuttimista oppituntien taustalla. Opinnäytetyö toteutettiin niin kutsutusti mixed methods -tutkimuksena, jolla tarkoitetaan määrällisen ja laadullisen tutkimuksen yhdistämistä, jolloin tavoitteena on laadukkaampi tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin 4. ja 5. luokan oppilailta tulostetulla kyselylomakkeella sekä heidän kahdelta opettajaltaan etähaastatteluna Teamsin kautta. Oppilaille tehtyyn kyselyyn vastasi 39 oppilasta. Oppilaiden kysely pohjautui skaala- eli asteikko kysymyksille, jotka analysoitiin ja kuvattiin prosentuaalisesti sekä ympyrädiagrammein. Opettajien haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen perusteella oppilaat sekä heidän opettajansa kokivat musiikin vaikuttavan keskittymiseen positiivisesti. Tuloksissa ilmeni musiikin kuuntelukokemusten yksilöllisyys sekä se, ettei musiikki kuitenkaan aina auta kaikkia keskittymään. Musiikilla koettiin olevan rauhoittava ja keskittymiseen palauttava vaikutus. Suurin osa oppilaista piti siitä, että tunneilla kuunneltiin musiikkia ja opettajat kertoivat aikovansa käyttää jatkossa musiikkia enemmän kuin ennen. Tutkimus antoi opettajille ideoita musiikin hyödyntämiseen eri tavoin oppitunneilla.
The theoretical part of the thesis is about the concept of child’s developmental phase, concentration, learning and music. These concepts underlay the experience of music’s affects in this thesis. In this thesis there were used a Spotify list which included 56 peaceful instrumental music tracks. The teachers played this Spotify list from the stereos in the class as a background music. The thesis was carried out as mixed methods research, which means using qualitative and quantitative methods together for more quality study.
The research material was collected from one fourth grade and one fifth grade pupils through inquiry. 39 pupils answered to the inquiry. Also, the two teachers from those classes took part to the interview through Teams. The inquiry for the pupils were based on scale questions. The data form inquiry was analyzed and represented using pie charts. The teacher’s interview was transcribed and then analyzed by thematic.
The results were that music affected positive way to the pupil’s concentration. From the results stands out, that music affects everyone differently and it doesn’t always help everyone to concentrate. Based on the research the teachers are willing to use more music in their classes than before and the study gave them new ideas how to use music in different ways on classes. Based on the research most of the pupils liked to listen the background music in classes. In addition, the results showed that the music was experienced as calming and the music reverted the concentration back to the tasks.