VAV-konsernin ostolaskuprosessin kehittäminen ohjelmistorobotiikalla
Haikarainen, Solja (2021)
Haikarainen, Solja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja VAV-konserni on Vantaan kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö, jonka asunnoissa asuu lähes joka kymmenes vantaalainen. Sen perustehtävä on tuottaa ja tarjota vastuullisesti kohtuuhintaisia ja laadukkaita asuntoja vantaalaisille. Yhtiössä käsitellään noin neljä tuhatta ostolaskua kuukausittain, ja tarve ostolaskuprosessin automatisointiin on todellinen. Yhtiössä on mietitty ohjelmistorobotiikan käyttöönottoa useamman vuoden ajan, joten aihe oli sen takia kiinnostava ja ajankohtainen toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön aihe oli ostolaskuprosessin kehittäminen ohjelmistorobotiikalla. Työn tavoitteena oli kuvata ostolaskuprosessin nykytilanne sekä se, miten prosessia voitaisi kehittää ohjelmistorobotiikalla. Toisena tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia ohjelmistorobotiikan sujuvaan käyttöönottoon. Työn ensimmäinen tutkimusongelma oli selvittää, miten ostolaskuprosessi toimi lähtötilanteessa. Toinen tutkimusongelma oli, mitä tekijöitä pitäisi ottaa huomioon uudessa ostolaskuprosessissa, jotta saataisi luotua edellytykset onnistuneelle ohjelmistorobotiikan käyttöönotolle.
Tutkimus oli laadullinen ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Aineistoa hankittiin haastattelemalla neljää toimeksiantajan ostolaskuprosessin käyttäjää sekä asiantuntijaa toimeksiantajan kaltaisesta yhtiöstä, joka oli ottanut ohjelmistorobotiikkaa käyttöön ostolaskuprosessissa. Lisäksi aineistona käytettiin kirjallista materiaalia kuten ohjelmistotoimittajan selvitystä toimeksiantajan ostolaskujen kierrätysohjelman automatiikan käytöstä sekä ohjelmasta saatuja raportteja.
Tuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyssä sovelletaan automaattitiliöintejä silloin kun se on mahdollista. Manuaalista työtä tehdään kuitenkin vielä ostolaskuprosessissa paljon. Onnistuneen robotiikan käyttöönoton edellytyksenä ovat hyvin kuvatut ja suoraviivaiset prosessit. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi ottaa ohjelmistorobotiikkaa käyttöön.
Opinnäytetyön aihe oli ostolaskuprosessin kehittäminen ohjelmistorobotiikalla. Työn tavoitteena oli kuvata ostolaskuprosessin nykytilanne sekä se, miten prosessia voitaisi kehittää ohjelmistorobotiikalla. Toisena tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia ohjelmistorobotiikan sujuvaan käyttöönottoon. Työn ensimmäinen tutkimusongelma oli selvittää, miten ostolaskuprosessi toimi lähtötilanteessa. Toinen tutkimusongelma oli, mitä tekijöitä pitäisi ottaa huomioon uudessa ostolaskuprosessissa, jotta saataisi luotua edellytykset onnistuneelle ohjelmistorobotiikan käyttöönotolle.
Tutkimus oli laadullinen ja sen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Aineistoa hankittiin haastattelemalla neljää toimeksiantajan ostolaskuprosessin käyttäjää sekä asiantuntijaa toimeksiantajan kaltaisesta yhtiöstä, joka oli ottanut ohjelmistorobotiikkaa käyttöön ostolaskuprosessissa. Lisäksi aineistona käytettiin kirjallista materiaalia kuten ohjelmistotoimittajan selvitystä toimeksiantajan ostolaskujen kierrätysohjelman automatiikan käytöstä sekä ohjelmasta saatuja raportteja.
Tuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajan ostolaskujen käsittelyssä sovelletaan automaattitiliöintejä silloin kun se on mahdollista. Manuaalista työtä tehdään kuitenkin vielä ostolaskuprosessissa paljon. Onnistuneen robotiikan käyttöönoton edellytyksenä ovat hyvin kuvatut ja suoraviivaiset prosessit. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja voi ottaa ohjelmistorobotiikkaa käyttöön.