Pitkäaikaissairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä hoidossa käytettävät erilaiset ohjausmenetelmät : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Ronkainen, Viivi; Vaatsio, Sarianna (2012)
Ronkainen, Viivi
Vaatsio, Sarianna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pitkäaikaissairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä hoidossa käytettäviä erilaisia ohjausmenetelmiä. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää millaisia ohjausmenetelmiä pitkäaikaissairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä hoidossa käytetään ja millaisia tuloksia ohjausmenetelmillä on saatu. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tulos-ten avulla keräämämme tieto pitkäaikaissairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä hoidossa käytettävistä ohjausmenetelmistä hoitohenkilökunnan sekä hoitoalan opiskelijoiden käyttöön, jotta he voivat hyödyntää niitä käytännön hoitotyössä poimimalla työstämme apukeinoja ohjaukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä mukaillen. Opinnäytetyön tulokset kokosimme alkuperäistutkimuksista ja artikkeleista koskien alkuperäistutkimuksia. Tulokset analysoimme sisällönanalyysin avulla. Ohjausmenetelminä käytettiin keskustelua eri muodoissa ja erilaisia pelejä, joista videopelit nousivat erittäin vaikuttavaksi menetelmäksi. Lapsia, nuoria ja perheitä ohjattiin myös erilaisten välineiden tuella kuten MP3-soitin, värityskirja ja sarjakuvakirja. Ohjausmenetelmien ansiosta lasten ja nuorten tietämys sairaudesta kasvoi, he kehittyivät sosiaalisesti, elämänlaadussa tapahtui huomattavia muutoksia parempaan sekä sairauden oireet ja terveyspalveluiden käyttö väheni. Menetelmillä oli vaikutusta vanhempien jaksamiseen sekä tietämyksen kasvuun.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella menetelmiä, joita voidaan hyödyntää ohjauksessa, on monenlaisia ja ne antavat monipuolisia vaihtoehtoja toteuttaa ohjausta hoitotyössä. Johtopäätöksinä tuloksista nousi ohjauksen suunnittelun merkitys ja ohjauksen kohdistaminen tietyn ikäryhmän mukaiseksi. Kehittämisehdotuksina toivoisimme lisää materiaalia kohdistuen lasten ja nuorten ohjaukseen sekä enemmän tutkimustyötä ohjauksen vaikuttavuudesta lapsiin ja nuoriin.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmiä mukaillen. Opinnäytetyön tulokset kokosimme alkuperäistutkimuksista ja artikkeleista koskien alkuperäistutkimuksia. Tulokset analysoimme sisällönanalyysin avulla. Ohjausmenetelminä käytettiin keskustelua eri muodoissa ja erilaisia pelejä, joista videopelit nousivat erittäin vaikuttavaksi menetelmäksi. Lapsia, nuoria ja perheitä ohjattiin myös erilaisten välineiden tuella kuten MP3-soitin, värityskirja ja sarjakuvakirja. Ohjausmenetelmien ansiosta lasten ja nuorten tietämys sairaudesta kasvoi, he kehittyivät sosiaalisesti, elämänlaadussa tapahtui huomattavia muutoksia parempaan sekä sairauden oireet ja terveyspalveluiden käyttö väheni. Menetelmillä oli vaikutusta vanhempien jaksamiseen sekä tietämyksen kasvuun.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella menetelmiä, joita voidaan hyödyntää ohjauksessa, on monenlaisia ja ne antavat monipuolisia vaihtoehtoja toteuttaa ohjausta hoitotyössä. Johtopäätöksinä tuloksista nousi ohjauksen suunnittelun merkitys ja ohjauksen kohdistaminen tietyn ikäryhmän mukaiseksi. Kehittämisehdotuksina toivoisimme lisää materiaalia kohdistuen lasten ja nuorten ohjaukseen sekä enemmän tutkimustyötä ohjauksen vaikuttavuudesta lapsiin ja nuoriin.