Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen : case: brändivalmennus- palvelun suunnittelu
Wuoristo, Maikki (2021)
Wuoristo, Maikki
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321398
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tuotteistaa ja muotoilla ideasta yritykselleni uusi palvelu, joka valmentaa ja antaa välineitä yksinyrittäjille brändin strategiseen kehittämiseen ja oman kilpailuedun löytämiseen. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutustua asiantuntijapalvelun rakentamisen prosessiin tuotteistamisen näkökulmasta sekä muotoilla brändivalmennus-palvelulle prototyyppi. Tavoitteena oli suunnitella uusi innovatiivinen asiantuntijapalvelu, joka auttaa muita yksinyrittäjiä menestymään sekä vahvistaa liiketoimintani kilpailuetua.
Opinnäytetyössä suunniteltavan palvelun teoreettiset lähtökohdat rakentuivat tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta, brändin kehittämisestä sekä ratkaisukeskeisestä valmentamisesta. Pääpainotus oli tuotteistamisen viitekehyksessä sekä palvelumuotoillun menetelmissä. Opinnäytetyössä perehdyttiin tuotteistamisen sekä palvelumuotoilun käsitteisiin lähdekirjallisuuden avulla. Teorian ja liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta luotiin uudelle palvelulle tuotteistamisen prosessi ja prototyyppi.
Prototyypin ensimmäinen suunnittelukierros ja testaus saavutettiin ja palvelu siirtyi tämän jälkeen jatkokehittelyyn. Suunnitteluprosessi jatkuu opinnäytetyön ulkopuolella ja sen tavoitteena on valmistua vuoden vaihteessa 2022. Kokonaisuudessaan tuotteistamisen- ja muotoilun prosessit osoittivat, että tavoite palvelun tuotantoon saattamisesta on saavutettavissa ja valmistuvan palvelun tavoitteet tulevat toteutumaan tulevaisuudessa. Opinnäytetyöprosessi vahvisti myös ajatusta palvelun tarpeellisuudesta ja ajankohtaisuudesta sekä osoitti, että tuotteistaminen ja palvelumuotoilu ovat erinomaisia keinoja asiantuntijapalvelun kehittämisen lähtökohdiksi. Tuotteistamisen avulla palvelusta tulee myyvä ja kannattava tuote, ja se antaa mahdollisuuden palvelun vakioimiseen ja monistamiseen. Palvelumuotoilu ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon asiakkaiden tarpeet, arvontuottamisen ja itse palveluntuottamisen prosessin.
Opinnäytetyössä suunniteltavan palvelun teoreettiset lähtökohdat rakentuivat tuotteistamisesta, palvelumuotoilusta, brändin kehittämisestä sekä ratkaisukeskeisestä valmentamisesta. Pääpainotus oli tuotteistamisen viitekehyksessä sekä palvelumuotoillun menetelmissä. Opinnäytetyössä perehdyttiin tuotteistamisen sekä palvelumuotoilun käsitteisiin lähdekirjallisuuden avulla. Teorian ja liiketoiminnan tavoitteiden pohjalta luotiin uudelle palvelulle tuotteistamisen prosessi ja prototyyppi.
Prototyypin ensimmäinen suunnittelukierros ja testaus saavutettiin ja palvelu siirtyi tämän jälkeen jatkokehittelyyn. Suunnitteluprosessi jatkuu opinnäytetyön ulkopuolella ja sen tavoitteena on valmistua vuoden vaihteessa 2022. Kokonaisuudessaan tuotteistamisen- ja muotoilun prosessit osoittivat, että tavoite palvelun tuotantoon saattamisesta on saavutettavissa ja valmistuvan palvelun tavoitteet tulevat toteutumaan tulevaisuudessa. Opinnäytetyöprosessi vahvisti myös ajatusta palvelun tarpeellisuudesta ja ajankohtaisuudesta sekä osoitti, että tuotteistaminen ja palvelumuotoilu ovat erinomaisia keinoja asiantuntijapalvelun kehittämisen lähtökohdiksi. Tuotteistamisen avulla palvelusta tulee myyvä ja kannattava tuote, ja se antaa mahdollisuuden palvelun vakioimiseen ja monistamiseen. Palvelumuotoilu ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon asiakkaiden tarpeet, arvontuottamisen ja itse palveluntuottamisen prosessin.