Pedagoginen toimintamalli oppilaitoksen vierailukäynteihin
Huhtala, Pasi; Bilcu, Enikö Beatrice; Nurmi, Pertti (2012)
Huhtala, Pasi
Bilcu, Enikö Beatrice
Nurmi, Pertti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017633
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa haettiin toimintamallia vierailukäyntien järkeistämisestä vierailupaikan, oppilaan ja opettajan näkökulmasta sekä vierailujen suunnittelua opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti pedagogisilla menetelmillä. Koulun opetusympäristössä ei ole tarjolla sitä, mitä vierailukäynneillä voidaan saavuttaa, kuten yritysten työntekijöiden erikoisaaminen uudenlaisista laitteista tai ratkaisuista. Vierailukäynti sopii useille eri oppimistyypeille NLP-opetusmetelmän mukaisesti, ja toisaalta opitut asiat nivoutuvat yhteen hyvin toteutetulla vierailukäynnillä. Kehittämishankkeessa testattiin toimintamallia ja kyselykaavakkeita Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa sähköosastolla tapahtuvaa kiinteistöautomaatiojärjestelmien -jaksolla.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui pedagoginen toimintamalli vierailu-käyntiprosessin toteuttamiseksi oppilaitoksien käyttöön. Ensisijaisesti se sovel-tuu ammatilliseen koulutukseen, mutta se on mahdollisesti sovellettavissa laa-jemminkin. Toimintamalli on jaettu kolmeen pääkohtaan: valmistelut, vierailu ja reflektointi. Pääkohdista on muodostettu opettajan käyttöön erilliset muistilistat, jotka helpottavat prosessin läpiviemistä. Loppuarviota varten tehtiin kehittämis-kyselyt oppilaille ja yrityksen edustajille sekä kyselytulosten arviointitaulukko. Reflektoinnin lopputuloksena saadaan käsitys vierailukäynnin onnistumisesta ja mahdollisista jatkokehittämiskohteista.
Kehittämishankkeen aikana vahvistui käsitys siitä, että tutustumiskäyntien suunnittelu ja valmistelu tulisi lähteä aina oppimistavoitteesta, joka pohjautuu opetussuunnitelmaan.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui pedagoginen toimintamalli vierailu-käyntiprosessin toteuttamiseksi oppilaitoksien käyttöön. Ensisijaisesti se sovel-tuu ammatilliseen koulutukseen, mutta se on mahdollisesti sovellettavissa laa-jemminkin. Toimintamalli on jaettu kolmeen pääkohtaan: valmistelut, vierailu ja reflektointi. Pääkohdista on muodostettu opettajan käyttöön erilliset muistilistat, jotka helpottavat prosessin läpiviemistä. Loppuarviota varten tehtiin kehittämis-kyselyt oppilaille ja yrityksen edustajille sekä kyselytulosten arviointitaulukko. Reflektoinnin lopputuloksena saadaan käsitys vierailukäynnin onnistumisesta ja mahdollisista jatkokehittämiskohteista.
Kehittämishankkeen aikana vahvistui käsitys siitä, että tutustumiskäyntien suunnittelu ja valmistelu tulisi lähteä aina oppimistavoitteesta, joka pohjautuu opetussuunnitelmaan.