Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstökokemus poikkeusolosuhteissa Yrityksessä X

Ränk, Kitta (2021)

 
Avaa tiedosto
Kitta Ränk opinnäytetyö.pdf (1.317Mt)
Lataukset: 


Ränk, Kitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321343
Tiivistelmä
Työssään viihtyvä ja tyytyväinen henkilöstö pystyy tuottamaan onnistuneita asiakaskokemuksia. Esimerkiksi tästä syystä hyvällä henkilöstökokemuksella on suuri merkitys erityisesti palvelualan yrityksille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Yritys X:n henkilöstökokemus
poikkeusolosuhteiden aikana. Poikkeusolosuhteilla viitataan Covid-19- pandemiaan. Yritys
X kuuluu matkailu- ja ravitsemusalan toimijoihin.
Pandemia on tuonut monia haasteita matkailu- ja ravintola-alan yrityksille ja niiden henkilökunnalle. Yritys X:n henkilökunnan henkilöstökokemusta ja sitä kuinka henkilöstö voi, ei ole
tutkittu pandemian alkaessa (vuonna 2019). Pandemian johdosta työntekijä on joutunut kokemaan työpaikallaan erittäin äkillisiä muutostilanteita.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli henkilöstökokemusta. Aihetta rajattiin yrityskulttuurin
kautta viestintään, mielikuvaan ja tunteisiin. Aiheita tarkasteltiin henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin hyödyntämällä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, jossa oli mukana kolme avointa kvalitatiivista kysymystä. Laadullisilla kysymyksillä pyrittiin syventämään ymmärrystä henkilöstön kokemuksesta. Tutkimus kohdistettiin tiettyyn kohdejoukkoon Yrityksessä X. Tutkimusta varten luotiin Webropol- ohjelmalla sähköinen kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin kohdejoukolle työsähköpostiin. Kysely oli avoinna 16.9.-3.10.2021 eli 12 arkipäivää, joista viitenä arkipäivänä työntekijöillä ei ollut mahdollisuutta vastata kyselyyn. Kohdejoukkoon kuului 128 Yritys X:n työntekijää. Kyselyyn vastasi 40 henkilöä eli 31 % kaikista kyselyn vastaanottajista.
Kyselytutkimuksessa esitettiin väittämiä koskien tämänhetkistä henkilöstökokemusta. Tutkimuksessa kartoitettiin työntekijän näkökulmasta muun muassa työviihtyvyyttä, työntekoa, viestinnässä onnistumista, esihenkilön toimintaa ja muutostilanteiden käsittelyä. Tutkimustuloksista selvisi, että valtaosa vastaajista oli melko tyytyväinen siihen, minkälainen heidän henkilöstökokemuksensa on. Muutama vastannut henkilö koki kuitenkin stressiä, uupumusta, kiirettä sekä heikentynyttä sosiaalista kanssakäymistä. Tuloksien perusteella yritys x:ssä olisi syytä pohtia parannuksia, miten vähentää henkilöiden työkuormaa ja uupumustunnetta sekä kehittää henkilöstön työmotivaatiota.
Tutkimustulokset välitettiin Yritys X:n yhteiskehittelyryhmälle, joka on luotu henkilöstöä varten. Jatkotutkimusta suositellaan, sillä tämänhetkinen jatkuva kiire ei ole sallinut työntekijöille riittävästi aikaa vastata kyselyyn, jonka johdosta vastausprosentti jäi hyvin alhaiseksi. Jatkotutkimuksen erillisaiheena voisi olla selvittely myös, mitkä asiat motivoivat työntekijää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste