Koronapandemian vaikutukset markkinointiviestintään ja sen eettisyyteen
Nogina, Arina (2021)
Nogina, Arina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321354
Tiivistelmä
Koronapandemia puhkesi keväällä 2020 aiheuttaen toimenpiteitä, joita samanlaisessa laajuudessaan ei olla koskaan aikaisemmin nähty. Ihmisten sosiaalista kanssakäymistä rajoitettiin ja perinteiset mainonnan keinot kuten ulkomainonta, mainoskyltit, elokuvamainonta sekä tapahtumamarkkinointi eivät enää tavoittaneetkaan kuluttajia. Yritykset joutuivat miettimään uusia tapoja viestiä ja markkinoida itseään. Digitaalinen markkinointi nousi tärkeimmäksi keinoksi kuluttajien siirtyessä verkkoon. Tällainen radikaali muutos on merkinnyt markkinoiden muuttumista, lisääntynyttä kilpailua ja kysyntää luoville ja jopa aggressiivisille markkinointikeinoille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia koronapandemian vaikutuksia markkinointiviestintään ja markkinointiviestinnän eettisyyteen. Työssä sivuttiin myös koronapandemian vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen. Työssä keskityttiin kuluttajille (Business to Consumer) kohdistettuun viestintään, joka viittaa yritykseltä kuluttajalle tapahtuvaan mainontaan. Työn teoriaosuus käsitteli markkinointiviestintää, koronapandemiaa ja sen vaikutuksia sekä markkinointiviestinnän eettisyyttä. Keskeisinä lähteinä olivat niin kansainväliset kuin suomalaiset artikkelit, tutkimukset ja uutiset.
Työ toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kirjallisen aineiston lisäksi tutkimukseen hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, saadakseen ajankohtaisia mielipiteitä koronapandemian vaikutuksista. Haastatteluun vastasi neljä markkinointialan toimijaa ja tulokset analysoitiin purkamalla vastaukset teemoittain. Työ toteutettiin vuoden 2021 syksyn aikana.
Keskeiset tulokset osoittivat, että koronapandemialla on ollut huomattavia vaikutuksia yritysten markkinointiviestintään. Koronapandemia näkyi markkinointiviestinnän digitalisoitumisella, kun perinteiset keinot eivät tavoittaneetkaan kuluttajia. Suurin osa yrityksistä on vauhdittanut digitalisoitumistaan koronapandemian aikana ja vienyt myyntinsä verkkoon. Digitaalinen ostaminen ja kuluttajan ajankäyttö sosiaalisessa mediassa on kasvanut huomattavasti koronapandemian aikana ihmisten viettäessä enemmän aikaa kodeissaan. Koronapandemialla ei ollut kuitenkaan suoraa vaikutusta markkinointiviestinnän eettisyyteen eikä sitä nähty haasteena markkinointiviestinnän hyvän tavan mukaisuuden säilymiselle. Kuluttajien arvojen muutos eettisempään ja vastuullisempaan suuntaan vaikutti kuiteinkin siihen, että yrityksien on ollut mietittävä heidän markkinointiviestintänsä eettisyyttä uudelta kannalta ja panostaa entistä enemmän vastuullisuuteen, viestinnän laadukkuuteen sekä arvontuotantoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia koronapandemian vaikutuksia markkinointiviestintään ja markkinointiviestinnän eettisyyteen. Työssä sivuttiin myös koronapandemian vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen. Työssä keskityttiin kuluttajille (Business to Consumer) kohdistettuun viestintään, joka viittaa yritykseltä kuluttajalle tapahtuvaan mainontaan. Työn teoriaosuus käsitteli markkinointiviestintää, koronapandemiaa ja sen vaikutuksia sekä markkinointiviestinnän eettisyyttä. Keskeisinä lähteinä olivat niin kansainväliset kuin suomalaiset artikkelit, tutkimukset ja uutiset.
Työ toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kirjallisen aineiston lisäksi tutkimukseen hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, saadakseen ajankohtaisia mielipiteitä koronapandemian vaikutuksista. Haastatteluun vastasi neljä markkinointialan toimijaa ja tulokset analysoitiin purkamalla vastaukset teemoittain. Työ toteutettiin vuoden 2021 syksyn aikana.
Keskeiset tulokset osoittivat, että koronapandemialla on ollut huomattavia vaikutuksia yritysten markkinointiviestintään. Koronapandemia näkyi markkinointiviestinnän digitalisoitumisella, kun perinteiset keinot eivät tavoittaneetkaan kuluttajia. Suurin osa yrityksistä on vauhdittanut digitalisoitumistaan koronapandemian aikana ja vienyt myyntinsä verkkoon. Digitaalinen ostaminen ja kuluttajan ajankäyttö sosiaalisessa mediassa on kasvanut huomattavasti koronapandemian aikana ihmisten viettäessä enemmän aikaa kodeissaan. Koronapandemialla ei ollut kuitenkaan suoraa vaikutusta markkinointiviestinnän eettisyyteen eikä sitä nähty haasteena markkinointiviestinnän hyvän tavan mukaisuuden säilymiselle. Kuluttajien arvojen muutos eettisempään ja vastuullisempaan suuntaan vaikutti kuiteinkin siihen, että yrityksien on ollut mietittävä heidän markkinointiviestintänsä eettisyyttä uudelta kannalta ja panostaa entistä enemmän vastuullisuuteen, viestinnän laadukkuuteen sekä arvontuotantoon.