Development of Food E-Commerce Collection
Saari, Joni (2021)
Saari, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ruoan verkkokaupan keräilyä voitaisiin kehittää kohdeyrityksessä Pirkkalan K-Citymarketissa. Opinnäytetyö kirjoitettiin yhteistyössä Pirkkalan K-Citymarketin kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus sisältää määritelmän ruoan verkkokaupasta ja kaikista sen sisältävistä prosesseista. Teoriaosuudessa on myös kuvailtu ruoan verkkokaupan hyötyjä ja haittoja yleisesti sekä ruoan verkkokauppaa ulkomailla sekä Suomessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja, kohdeyrityksen sisäisiä tietoja, sekä havainnoivaa tutkimustapaa. Henkilöt, joita haastateltiin, olivat kaupan johtava henkilö sekä ruoan verkkokaupan vastuuhenkilö. Havainnoivaa tutkimustyötä suoritettiin työpaikalla töissä ollessa itse ruoan verkkokaupan keräilijänä, että ulkopuolisena kaupan asiakkaana.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella saatiin selville, että ruoan verkkokaupan keräilyssä on kehitettävää, josta tärkeimpänä nousi esiin keräilyn tehokkuuden puute. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista selviää myös, että mitkä tekijät vaikuttavat ruoan verkkokaupan keräilyyn, millaista olisi optimaalinen ruoan verkkokaupan keräily sekä minkälaisia haasteita ruoan verkkokaupan keräilyllä on.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus sisältää määritelmän ruoan verkkokaupasta ja kaikista sen sisältävistä prosesseista. Teoriaosuudessa on myös kuvailtu ruoan verkkokaupan hyötyjä ja haittoja yleisesti sekä ruoan verkkokauppaa ulkomailla sekä Suomessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja, kohdeyrityksen sisäisiä tietoja, sekä havainnoivaa tutkimustapaa. Henkilöt, joita haastateltiin, olivat kaupan johtava henkilö sekä ruoan verkkokaupan vastuuhenkilö. Havainnoivaa tutkimustyötä suoritettiin työpaikalla töissä ollessa itse ruoan verkkokaupan keräilijänä, että ulkopuolisena kaupan asiakkaana.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella saatiin selville, että ruoan verkkokaupan keräilyssä on kehitettävää, josta tärkeimpänä nousi esiin keräilyn tehokkuuden puute. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista selviää myös, että mitkä tekijät vaikuttavat ruoan verkkokaupan keräilyyn, millaista olisi optimaalinen ruoan verkkokaupan keräily sekä minkälaisia haasteita ruoan verkkokaupan keräilyllä on.