Palvelulogistiikkayrityksen kasvun mahdollistaminen : toiminnan mallinnus ja automatisointi
Hilli, Arttu (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeorganisaation toiminnan rakenteita niin, että liiketoiminta on valmiina voimakkaammalle kasvulle. Kasvun esteiksi havaittiin monet resursseja sitovat, manuaalisesti toteutettavat työtehtävät sekä toiminnan nojautuminen täysin yrittäjiin. Työ toteutettiin konstruktiivisen tutkimusotteen keinoin.
Hypoteesina oli, että toiminnanohjausjärjestelmän ja sen avulla toteutettava toiminnan automatisointi sekä selkeät toimintatapavaatimukset korjaisivat yrityksen ongelmat. Näin kasvu mahdollistettaisiin ilman, että kohdeorganisaation arvolupaukset kärsisivät.
Työ aloitettiin konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti tutustumalla alan teoriatietoon. Teoriasta poimittiin menetelmiä, joita käytettiin konstruktioita luotaessa. Opinnäytetyön tekijä on yksi kohdeorganisaation yrittäjistä, joten hänen käytännön tietämyksellään konstruktiot kehitettiin vastaamaan yrityksen ongelmiin.
Tulokseksi saatiin kohdeorganisaation liiketoiminnan Business Model Canvas, seitsemän eri liiketoiminnan prosessin kuvaukset, tiedonvälitysmatriisi sekä palvelusta muotoiltu teatterimetafora luonnehtimaan vaatimuksia palvelun toteuttamiseen.
Liiketoiminnan prosesseja ja tiedonvälitysmatriisia tullaan käyttämään opinnäytetyön jälkeisessä ratkaisun toteutus vaiheessa, jolloin kohdeorganisaatiolle kehitetään tilaus-/toiminnanohjausjärjestelmä. Tämän järjestelmän päätehtävänä on automatisoida toimintaa sekä välittää palvelun toteuttamiseen vaadittava tieto suoraan sitä tarvitseville. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa yrityksen vision mukaisen toiminnan, johon yritys ei ennen sitä kykene.
Ratkaisulla on kohdeorganisaation kehittymisen kannalta pitkäkantoinen vaikutus. Tutkimustyön polkua voitaisiin käyttää hyvin myös muiden palvelualan yritysten toiminnan mallintamiseen ja kehittämiseen.
Hypoteesina oli, että toiminnanohjausjärjestelmän ja sen avulla toteutettava toiminnan automatisointi sekä selkeät toimintatapavaatimukset korjaisivat yrityksen ongelmat. Näin kasvu mahdollistettaisiin ilman, että kohdeorganisaation arvolupaukset kärsisivät.
Työ aloitettiin konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti tutustumalla alan teoriatietoon. Teoriasta poimittiin menetelmiä, joita käytettiin konstruktioita luotaessa. Opinnäytetyön tekijä on yksi kohdeorganisaation yrittäjistä, joten hänen käytännön tietämyksellään konstruktiot kehitettiin vastaamaan yrityksen ongelmiin.
Tulokseksi saatiin kohdeorganisaation liiketoiminnan Business Model Canvas, seitsemän eri liiketoiminnan prosessin kuvaukset, tiedonvälitysmatriisi sekä palvelusta muotoiltu teatterimetafora luonnehtimaan vaatimuksia palvelun toteuttamiseen.
Liiketoiminnan prosesseja ja tiedonvälitysmatriisia tullaan käyttämään opinnäytetyön jälkeisessä ratkaisun toteutus vaiheessa, jolloin kohdeorganisaatiolle kehitetään tilaus-/toiminnanohjausjärjestelmä. Tämän järjestelmän päätehtävänä on automatisoida toimintaa sekä välittää palvelun toteuttamiseen vaadittava tieto suoraan sitä tarvitseville. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa yrityksen vision mukaisen toiminnan, johon yritys ei ennen sitä kykene.
Ratkaisulla on kohdeorganisaation kehittymisen kannalta pitkäkantoinen vaikutus. Tutkimustyön polkua voitaisiin käyttää hyvin myös muiden palvelualan yritysten toiminnan mallintamiseen ja kehittämiseen.