Henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista
Lammintaus, Anniina (2021)
Lammintaus, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka työntekijät kokivat koronakriisin ja poikkeusolosuhteet työnteossaan ja millaisia vaikutuksia tällä oli työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Työhyvinvointi syntyy työn arjessa. Se muodostuu työntekijän tarpeesta olla arvostettu ja mahdollisuudesta toteuttaa itseään. Työhyvinvointiin vaikuttavat mm. työnantaja, esimies, työnkuva, työyhteisö ja työterveyshuolto. Työhyvinvointi syntyy edellä mainittujen kahdensuuntaisesta vuorovaikutuksesta. Tyytyväinen henkilöstö on organisaation keskeinen menestystekijä. Työtyytyväisyyden toteutumisen johtaminen on haasteellista sen vuoksi, että kaikki työntekijät eivät ole tyytyväisiä tiettynä ajanhetkenä. Tyytyväisyydellä on yhteys asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, ja näin syntyikin Webropol-kyselytutkimus. Opinnäytetyössä tehdyn kyselyn tulosten mukaan koronakriisin luomat poikkeusolosuhteet ovat vaikuttaneet työtyytyväisyyteen. Keskeinen negatiivinen seikka oli työyhteisön puute. Etäkokoukset verkossa ja muu toiminta, joka toteutettiin etänä, eivät kyenneet korvaamaan henkilökohtaista kon-taktia työntekijöiden välillä. Myönteisenä asiana mainittiin usein lisääntynyt vapaa aika, kun työmatkat jäivät pois. Työnantajan koettiin selvinneen suhteellisen hyvin koronakriisin hallinnasta. Kyselyn tulokset haastavat sen, että etätyö yleistyisi paljon kriisin jälkeen. Vastaajat olivat usein halukkaita tekemään etätyötä vain muutaman päivän viikossa. Verrattain suuri osa tekisi etätyötä vain työnantajan määräyksestä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, ja näin syntyikin Webropol-kyselytutkimus. Opinnäytetyössä tehdyn kyselyn tulosten mukaan koronakriisin luomat poikkeusolosuhteet ovat vaikuttaneet työtyytyväisyyteen. Keskeinen negatiivinen seikka oli työyhteisön puute. Etäkokoukset verkossa ja muu toiminta, joka toteutettiin etänä, eivät kyenneet korvaamaan henkilökohtaista kon-taktia työntekijöiden välillä. Myönteisenä asiana mainittiin usein lisääntynyt vapaa aika, kun työmatkat jäivät pois. Työnantajan koettiin selvinneen suhteellisen hyvin koronakriisin hallinnasta. Kyselyn tulokset haastavat sen, että etätyö yleistyisi paljon kriisin jälkeen. Vastaajat olivat usein halukkaita tekemään etätyötä vain muutaman päivän viikossa. Verrattain suuri osa tekisi etätyötä vain työnantajan määräyksestä.