Sosiaalisen median suunnitelma m2Medialle
Marjanen, Sylva (2021)
Marjanen, Sylva
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421436
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on osa lähes jokaisen ihmisen ja nykypäivänä myös yrityksen arkipäivää.Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia vaatii suunnitelmallisuutta, jotta sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti. Sosiaalisen median suunnitelmaan liittyy strategian lisäksi vahvasti myös sisällöntuotannon suunnittelu ja erilaiset sisältöstrategiat. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa sosiaalisen median suunnitelma m2Medialle. m2Media on kiinteistöalalle keskittynyt kuvaus- ja markkinointipalveluita tarjoava mediayritys. Aihe opinnäytetyölle valikoitui toimeksiantajayrityksen tarpeesta ja kirjoittajan mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Yrityksen tarve sosiaalisen median suunnitelmalle ilmeni kirjoittajan ja yrityksen välisen työsuhteen aikana. Tuotoksen suunnittelu ja toteutus ajoittui elokuu – lokakuu 2021 väliselle ajalle. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee sosiaalista mediaa käsitteenä, ja sosiaalisen median suunnitelman tarpeellisuutta osana yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Tietoperustassa on esitelty sosiaalista mediaa ja sen kanavia ja ilmiöitä, sekä erilaisia malleja, joiden avulla sosiaalisen median suunnitelmaa voidaan lähteä rakentamaan. Tietoperustan pohjana on käytetty laajasti aiheeseen liittyvää taustamateriaalia kirjallisuuden, artikkeleiden ja muun verkkomateriaalin muodossa. Näiden tietoperustassa esitettyjen perusteluiden ja havaintojen pohjalta on rakennettu opinnäytetyön toiminnallinen osa. Toiminnallisen osan suunnittelu- ja toteutusvaiheet on käyty läpi opinnäytetyössä, ja suunnitelman keskeisimmät pääkohdat on esitelty opinnäytetyön tietoperustassa. Suunnitelman tarkoituksena oli selkeyttää, tehostaa ja helpottaa sosiaalisen median käyttöä yrityksessä. Lopputuloksena syntynyt sosiaalisen median suunnitelmaa vastaa suunnitteluvaiheessa asetettuihin kysymyksiin ja tarjoaa toimeksiantajalle pohjan sosiaalisen median markkinoinnin pohjaksi ja rungon toiminnan kehittämiselle.