''Toki se näyttää helposti siltä, et opiskelijat vaan dokaa, mut se on niin paljon enemmänkin'' : opiskelijakulttuurin merkitys ammattikorkeakouluopintojen aikana
Uusisalmi, Henna; Yli-Viikari, Enniveera (2021)
Uusisalmi, Henna
Yli-Viikari, Enniveera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, missä merkityksessä opiskelijakulttuuri on ammattikorkeakoulussa. COVID-19-pandemian johdosta opiskelijakulttuuri ei ole päässyt toteutumaan tavanomaisesti. Opinnäytetyössä selvitetään, mihin kaikkeen opiskelijakulttuuri opiskeluaikana vaikuttaa, mikä merkitys sillä on opiskeluajan mielekkyydessä ja kuinka se tukee yhteisöllisyyden muodostumista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen kohdejoukoksi valikoituivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat, jotka olivat aloittaneet opintonsa ennen COVID-19-pandemian tuomaa poikkeusaikaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka toteutettiin etäyhteydellä Microsoft Teams -viestintäalustalla kevään 2021 aikana. Opinnäytetyöhön haastateltiin seitsemää (7) yhteisöpedagogiopiskelijaa. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijakulttuuri on yhteydessä mielialaan ja hyvinvointiin sekä opinnoissa edistymiseen. Tärkeimpänä opiskelijakulttuurin koetaan lisäävän yhteisöllisyyttä ammattikorkeakoulussa. Yhteisöllisyyden muoto voi muuttua opiskelujen edetessä, mutta sen koetaan olevan merkityksellinen tekijä esimerkiksi ryhmäytymisessä ja vertaistuen saamisessa. Opiskelijakulttuuri koetaan osaksi nuoren aikuisen elämänvaihetta ja paikkakunnan opiskelijakulttuurin maineella on merkitystä opiskelupaikkakunnan valinnassa. Vaikka alkoholi on vahvasti läsnä opiskelijakulttuurissa, sen ei koeta olevan tapahtumien keskiössä. Merkityksellisimmiksi opiskelijatapahtumiksi koetaan tapahtumat, joissa yhteisöllisyys oman alan opiskelijoiden kanssa korostuu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijakulttuurin ylläpitäminen ja vahvistaminen ammattikorkeakouluissa on merkityksellistä opiskelijoiden kannalta. Vaikka tuloksista ilmeni opiskelijakulttuurin toisinaan horjuttavan opintoihin keskittymistä, opiskelijakulttuuri toimi kuitenkin opinnoissa eräänlaisena kantavana voimana. Fyysinen läsnäolo koettiin opiskelijakulttuurin toteutumisen kannalta tärkeäksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia osana kehittämistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen kohdejoukoksi valikoituivat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat, jotka olivat aloittaneet opintonsa ennen COVID-19-pandemian tuomaa poikkeusaikaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka toteutettiin etäyhteydellä Microsoft Teams -viestintäalustalla kevään 2021 aikana. Opinnäytetyöhön haastateltiin seitsemää (7) yhteisöpedagogiopiskelijaa. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijakulttuuri on yhteydessä mielialaan ja hyvinvointiin sekä opinnoissa edistymiseen. Tärkeimpänä opiskelijakulttuurin koetaan lisäävän yhteisöllisyyttä ammattikorkeakoulussa. Yhteisöllisyyden muoto voi muuttua opiskelujen edetessä, mutta sen koetaan olevan merkityksellinen tekijä esimerkiksi ryhmäytymisessä ja vertaistuen saamisessa. Opiskelijakulttuuri koetaan osaksi nuoren aikuisen elämänvaihetta ja paikkakunnan opiskelijakulttuurin maineella on merkitystä opiskelupaikkakunnan valinnassa. Vaikka alkoholi on vahvasti läsnä opiskelijakulttuurissa, sen ei koeta olevan tapahtumien keskiössä. Merkityksellisimmiksi opiskelijatapahtumiksi koetaan tapahtumat, joissa yhteisöllisyys oman alan opiskelijoiden kanssa korostuu.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijakulttuurin ylläpitäminen ja vahvistaminen ammattikorkeakouluissa on merkityksellistä opiskelijoiden kannalta. Vaikka tuloksista ilmeni opiskelijakulttuurin toisinaan horjuttavan opintoihin keskittymistä, opiskelijakulttuuri toimi kuitenkin opinnoissa eräänlaisena kantavana voimana. Fyysinen läsnäolo koettiin opiskelijakulttuurin toteutumisen kannalta tärkeäksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja tulee hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia osana kehittämistyötä.