Moottorinohjausjärjestelmän käyttöönoton suunnittelu kilpa-autoon
Salo, Jussi (2021)
Salo, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421475
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin moottorinohjausjärjestelmän käyttöönotto kilpa-autoon. Työn lopputulosta hyödynnetään todellisessa projektissa. Työssä perehdytään yleisellä tasolla siihen, miten moottorinohjainlaite toimii ja mitä tunnistimia ja toimilaitteita kohdeauton moottorinohjausjärjestelmä vaatii sekä minkälaisia sisään tulevien signaalien eri tunnistimilta tulee olla. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu kirjallisuuskatselmukseen. Työn tavoitteena on myös, että sitä voi hyödyntää muutkin, joilla on tarkoitus asentaa ajoneuvoon uusi moottorinohjainjärjestelmä.
Työssä esitetään järjestelmään suunniteltu kytkentäkaavio sekä tunnistimien ja keskeisten toimilaitteiden sijoittelu. Lopuksi suoritettiin oskilloskooppimittaukset MaxxECU Mtune -ohjelmistolla ja selvitettiin, minkälaisia signaaleja ohjainlaitteelle meni todellisuudessa ja verrattiin niitä teoriassa mainittuihin signaaleihin. Vertailussa huomattiin, että signaalit vastasivat teoriassa käsiteltyihin signaaleihin.
Mittaustulosten perustella voidaan todeta, että järjestelmä toimii halutulla tavalla ja moottori on valmis säätöön tehodynamometrille. Työn lopussa havaittiin, että järjestelmään pitää asentaa öljypainetunnistimen lisäksi myös mekaanisesti toimiva öljynpainemittari, jotta voidaan varmistua siitä, että ohjainlaitteelle tuleva öljynpainetieto on oikea. Työ voitiin todeta onnistuneeksi, koska suunniteltu kokoonpano saatiin toimimaan. Lopputulosta voidaan kuitenkin arvioida paremmin vasta, kun auto on säädetty tehodynamometrillä ja suoritettu kattavat testit kilpailuja vastaavissa olosuhteissa.
Työssä esitetään järjestelmään suunniteltu kytkentäkaavio sekä tunnistimien ja keskeisten toimilaitteiden sijoittelu. Lopuksi suoritettiin oskilloskooppimittaukset MaxxECU Mtune -ohjelmistolla ja selvitettiin, minkälaisia signaaleja ohjainlaitteelle meni todellisuudessa ja verrattiin niitä teoriassa mainittuihin signaaleihin. Vertailussa huomattiin, että signaalit vastasivat teoriassa käsiteltyihin signaaleihin.
Mittaustulosten perustella voidaan todeta, että järjestelmä toimii halutulla tavalla ja moottori on valmis säätöön tehodynamometrille. Työn lopussa havaittiin, että järjestelmään pitää asentaa öljypainetunnistimen lisäksi myös mekaanisesti toimiva öljynpainemittari, jotta voidaan varmistua siitä, että ohjainlaitteelle tuleva öljynpainetieto on oikea. Työ voitiin todeta onnistuneeksi, koska suunniteltu kokoonpano saatiin toimimaan. Lopputulosta voidaan kuitenkin arvioida paremmin vasta, kun auto on säädetty tehodynamometrillä ja suoritettu kattavat testit kilpailuja vastaavissa olosuhteissa.