Tytäryhtiön fuusioiminen taloushallinnon prosessien näkökulmasta
Pihkala, Sanna (2021)
Pihkala, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajayritykselle kattava selvitys siitä, miten tytäryhtiön fuusioiminen onnistuttaisiin toteuttamaan taloushallinnon prosessien näkökulmasta samalla sekä tehokkaasti, että varmistamaan mahdollisimman pieni virheiden mahdollisuus.
Teoriaosuus rakennettiin kahden isomman kokonaisuuden, taloushallinnon prosessien ja tytäryhtiöfuusion eri osa-alueiden ympärille. Teoriatiedon keräämiseen hyödynnettiin olemassa olevaa lainsäädäntöä, kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkolähteitä. Yrityksen alkutilanne kartoitettiin haastattelemalla fuusioihin osallistuvia työntekijöitä ja selvitettiin, minkälaisesta tuotoksesta he kokisivat olevan eniten apua fuusioiden läpiviemiseen.
Toimeksiantajayrityksessä ei ollut koettu suuria vastoinkäymisiä aikaisempien tytäryhtiöfuusioiden yhteydessä, mutta erään sulautumisen yhteyden rekisteröinnin tekeminen tehtiin myöhässä, joten sulautumisen ajankohta siirtyi kuun vaihteesta kuun neljänteen päivään aiheuttaen omat ongelmansa taloushallintoon. Käytössään toimeksiantajayrityksellä oli aikaisemmissa fuusioissa ollut muistilista tehtävistä, minkä päivittämiselle koettiin tarvetta myöhästymisien kitkemiseksi ja varmistamaan, että kaikki tarvittava on tehty.
Alkutilannetta ja kohdattuja ongelmia peilattiin teoriaan ja näiden pohjalta luotiin uusi Excel-pohjainen tehtävälista. Tehtävälistaan koottiin kaikki fuusion vaiheet, jotka ovat oleellisia taloushallinnon prosessien näkökulmasta, ja korostettiin lisäksi niitä tehtäviä, jotka ovat fuusion oikea-aikaisen onnistumisen kannalta kriittisiä. Hyväksikäyttäen Excelin ominaisuuksia tehtävälistasta saatiin helppolukuinen, ja tehtäville kirjattiin vaihtuvia huomioita riippuen toisten tehtävien tilasta ja aikataulusta. Tehtävälistalla on oleellinen rooli kehitystehtävässä ja sen käyttöönottaminen fuusioiden toteutuksen tueksi antaisi toimeksiantajayritykselle varmuutta projektin läpiviemiseen.
Teoriaosuus rakennettiin kahden isomman kokonaisuuden, taloushallinnon prosessien ja tytäryhtiöfuusion eri osa-alueiden ympärille. Teoriatiedon keräämiseen hyödynnettiin olemassa olevaa lainsäädäntöä, kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkolähteitä. Yrityksen alkutilanne kartoitettiin haastattelemalla fuusioihin osallistuvia työntekijöitä ja selvitettiin, minkälaisesta tuotoksesta he kokisivat olevan eniten apua fuusioiden läpiviemiseen.
Toimeksiantajayrityksessä ei ollut koettu suuria vastoinkäymisiä aikaisempien tytäryhtiöfuusioiden yhteydessä, mutta erään sulautumisen yhteyden rekisteröinnin tekeminen tehtiin myöhässä, joten sulautumisen ajankohta siirtyi kuun vaihteesta kuun neljänteen päivään aiheuttaen omat ongelmansa taloushallintoon. Käytössään toimeksiantajayrityksellä oli aikaisemmissa fuusioissa ollut muistilista tehtävistä, minkä päivittämiselle koettiin tarvetta myöhästymisien kitkemiseksi ja varmistamaan, että kaikki tarvittava on tehty.
Alkutilannetta ja kohdattuja ongelmia peilattiin teoriaan ja näiden pohjalta luotiin uusi Excel-pohjainen tehtävälista. Tehtävälistaan koottiin kaikki fuusion vaiheet, jotka ovat oleellisia taloushallinnon prosessien näkökulmasta, ja korostettiin lisäksi niitä tehtäviä, jotka ovat fuusion oikea-aikaisen onnistumisen kannalta kriittisiä. Hyväksikäyttäen Excelin ominaisuuksia tehtävälistasta saatiin helppolukuinen, ja tehtäville kirjattiin vaihtuvia huomioita riippuen toisten tehtävien tilasta ja aikataulusta. Tehtävälistalla on oleellinen rooli kehitystehtävässä ja sen käyttöönottaminen fuusioiden toteutuksen tueksi antaisi toimeksiantajayritykselle varmuutta projektin läpiviemiseen.