Asiakaslähtöisyys kahvilayrityksen käynnistämisessä Lean mallia hyödyntäen
Klimova, Irina (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521661
Tiivistelmä
Käynnistäessä uutta kahvilayritystä voi törmätä moniin haasteisiin, kuten ylisuunnittelu, vääränlaisten valintojen tekeminen tai ihastuminen omaan ideaan niin paljon, että asiakaslähtöisyys alkaa kärsiä. Tavoitteena onkin parantaa käynnistämisprosessia sekä säästää resursseja.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi Lean Startup metodologian, jonka Eric Ries on kehittänyt. Hyödynnettiin Lean ajattelun työkaluja sekä menetelmiä, ja niiden avulla tehtiin kahvilavaunun tarjonnasta sekä palvelusta mahdollisimman asiakaslähtöinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Kirina Solutions Oy:n perustama projekti nimeltään Coffeli.
Hyvän suunnittelun sekä Lean ajattelun vuoksi, projekti käynnistettiin melko kokonaan asiakaspalautteiden mukaisesti. Kyseinen metodologia vaikutti myös hävikin vähentämiseen sekä säästi yrityksen resursseja ja aikaa. Opinnäytetyöstä tulee ilmi, kuinka asiakkaiden toivomat asiat vaikuttavat liikevaihtoon, ja mistä muodostuu parhaimmat myynnit. Lean Startup metodologian kautta selvittiin, että muun muassa Frappe oli kustannustehokkain tuote ja sille oli totiesti kysyntää.
Coffeli -kahvilaprojekti oli keskittynyt nopeaan käynnistykseen ja vain tarpeellisten tuotteiden myyntiin. Opinnäytetyön lopussa käytiin läpi Lean Canvas -työkalun hyödyt sekä suunniteltiin kahvilan käynnistymistä sen avulla.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi Lean Startup metodologian, jonka Eric Ries on kehittänyt. Hyödynnettiin Lean ajattelun työkaluja sekä menetelmiä, ja niiden avulla tehtiin kahvilavaunun tarjonnasta sekä palvelusta mahdollisimman asiakaslähtöinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Kirina Solutions Oy:n perustama projekti nimeltään Coffeli.
Hyvän suunnittelun sekä Lean ajattelun vuoksi, projekti käynnistettiin melko kokonaan asiakaspalautteiden mukaisesti. Kyseinen metodologia vaikutti myös hävikin vähentämiseen sekä säästi yrityksen resursseja ja aikaa. Opinnäytetyöstä tulee ilmi, kuinka asiakkaiden toivomat asiat vaikuttavat liikevaihtoon, ja mistä muodostuu parhaimmat myynnit. Lean Startup metodologian kautta selvittiin, että muun muassa Frappe oli kustannustehokkain tuote ja sille oli totiesti kysyntää.
Coffeli -kahvilaprojekti oli keskittynyt nopeaan käynnistykseen ja vain tarpeellisten tuotteiden myyntiin. Opinnäytetyön lopussa käytiin läpi Lean Canvas -työkalun hyödyt sekä suunniteltiin kahvilan käynnistymistä sen avulla.