"Ettei ole mitään virkaa koko hommasta" : asuntolatoimikuntatoiminnan kehittäminen ammattiopistoissa
Brander, Iida; Dunder, Wilma (2021)
Brander, Iida
Dunder, Wilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asuntolatoimikuntatoimintaa nuoria kiinnostavammaksi ja osallisuutta tukevaksi toisen asteen opiskelija-asuntoloissa. Kehittämisympäristöinä toimivat Samiedun ja Esedun ammattiopistojen asuntolat. Kahdella eri asuntolalla saatiin laajempi toimintaympäristö kehittämistyölle.
Asuntolatoimikuntatoiminnan kehittäminen on tärkeää, jotta nuoret saavat mahdollisuuden ja keinon vaikuttaa omaan arkeensa asuntolassa, joka on heidän kotinsa opintojen ajan. Tämänhetkisen asuntolatoiminnan ja vapaa-ajan aktiviteettien järjestäminen on pääosin asuntolaohjaajien vastuulla kehittämiskohteissa. Asuntoloissa järjestetään vapaa-ajan tekemistä sekä kannustetaan nuoria aktiiviseen osallistumiseen niin toiminnassa kuin asuntolaympäristöön vaikuttamisessa, mutta nuorten osallisuus ja omatoimisuus on tällä hetkellä melko heikkoa. Tilaajana toimiva Yhessä eteenpäin -hanke toi esille oppilaitosten tarpeen kehittää asuntoloihin nuorille omatoimisuutta ja osallisuutta lisäävää toimintamallia. Kehittämistyön tarvetta tukivat myös omat havaintomme, joita teimme yhteistyökumppaneiden asuntoloissa.
Opinnäytetyön toteuttamisessa ja tiedonkeruussa käytettiin palvelumuotoilua ja sen osallistavia menetelmiä. Kehittämisprosessissa toteutettiin anonyymi kysely nuorille sekä teemahaastattelut ohjaajille, yhteiskehittämistä toiminnallisen työpajan muodossa nuorten kanssa sekä pilotointia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Mikä ihmeen asuntolatoimikunta? – Vinkkilista toiminnan järjestämiseen asuntolassa”, joka on tarkoitettu asuntolaohjaajille toiminnan aloittamiseen ja nuorten itsenäisen asuntolatoimikunta toiminnan tukemiseen. Vinkkilistan tarkoituksena on saada asuntolatoimikunta toiminnasta helpommin lähestyttävää sekä houkuttelevampaa ja vahvistaa nuorten osallisuuden kokemuksia asuntoloissa. The objective of this thesis was to develop dormitory committee activities to be more interesting and strengthen inclusion in Vocational Colleges. Development work was done at two different schools to get a broader environment.
The development of dormitory committee activities is important. The youth need a way to make an impact in their daily life in the dormitory, because for the duration of their studies it is their home.
Free time activities are organized in the dormitory and youth are encouraged to take active part in both the activities and in influencing their environment, but so far their own participation has been quite low.
Both service design and its participatory methods were used in the implementation of the thesis. An anonymous inquiry for the youth and a thematic interview for the dormitory supervisors was done as a part of the data collection method. Based on the data collected, two co-development workshops were done with the youth to map out their ideas for the dormitory committee activities, and lastly a pilot to try it all out.
“What dormitory committee?” A handbook to organize activities in dormitory was created based on the thesis. It’s meant to be a guide for dormitory supervisors and the youths to help start activities. Its purpose is to make dormitory committee activities more approachable and interesting for the youths.
Asuntolatoimikuntatoiminnan kehittäminen on tärkeää, jotta nuoret saavat mahdollisuuden ja keinon vaikuttaa omaan arkeensa asuntolassa, joka on heidän kotinsa opintojen ajan. Tämänhetkisen asuntolatoiminnan ja vapaa-ajan aktiviteettien järjestäminen on pääosin asuntolaohjaajien vastuulla kehittämiskohteissa. Asuntoloissa järjestetään vapaa-ajan tekemistä sekä kannustetaan nuoria aktiiviseen osallistumiseen niin toiminnassa kuin asuntolaympäristöön vaikuttamisessa, mutta nuorten osallisuus ja omatoimisuus on tällä hetkellä melko heikkoa. Tilaajana toimiva Yhessä eteenpäin -hanke toi esille oppilaitosten tarpeen kehittää asuntoloihin nuorille omatoimisuutta ja osallisuutta lisäävää toimintamallia. Kehittämistyön tarvetta tukivat myös omat havaintomme, joita teimme yhteistyökumppaneiden asuntoloissa.
Opinnäytetyön toteuttamisessa ja tiedonkeruussa käytettiin palvelumuotoilua ja sen osallistavia menetelmiä. Kehittämisprosessissa toteutettiin anonyymi kysely nuorille sekä teemahaastattelut ohjaajille, yhteiskehittämistä toiminnallisen työpajan muodossa nuorten kanssa sekä pilotointia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ”Mikä ihmeen asuntolatoimikunta? – Vinkkilista toiminnan järjestämiseen asuntolassa”, joka on tarkoitettu asuntolaohjaajille toiminnan aloittamiseen ja nuorten itsenäisen asuntolatoimikunta toiminnan tukemiseen. Vinkkilistan tarkoituksena on saada asuntolatoimikunta toiminnasta helpommin lähestyttävää sekä houkuttelevampaa ja vahvistaa nuorten osallisuuden kokemuksia asuntoloissa.
The development of dormitory committee activities is important. The youth need a way to make an impact in their daily life in the dormitory, because for the duration of their studies it is their home.
Free time activities are organized in the dormitory and youth are encouraged to take active part in both the activities and in influencing their environment, but so far their own participation has been quite low.
Both service design and its participatory methods were used in the implementation of the thesis. An anonymous inquiry for the youth and a thematic interview for the dormitory supervisors was done as a part of the data collection method. Based on the data collected, two co-development workshops were done with the youth to map out their ideas for the dormitory committee activities, and lastly a pilot to try it all out.
“What dormitory committee?” A handbook to organize activities in dormitory was created based on the thesis. It’s meant to be a guide for dormitory supervisors and the youths to help start activities. Its purpose is to make dormitory committee activities more approachable and interesting for the youths.