Erityislukion tarjoama tuki itseoppineelle musiikin harrastajalle
Karvonen, Kim; Piironen, Julius (2021)
Karvonen, Kim
Piironen, Julius
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521732
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Savonlinnan Taidelukion tarjoamaa tukea itseoppineina opintonsa aloittaneille musiikkilinjan opiskelijoille. Savonlinnan Taidelukion pääsyedellytyksenä ei ole aiempia musiikkiopintoja. Tämän vuoksi musiikkilinjan opiskelijat aloittavat opintonsa hyvin erilaisista lähtötilanteista ja heidän tuen tarpeensa ovat hyvin moninaisia.
Tutkimusongelmaksi muodostui, kuinka nuoret muusikot haluavat tulla tuetuiksi. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jotka toteutettiin etäyhteyksin kuudelle musiikkilinjan 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijalle. Haastatteluaineiston sisältöanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Haastateltavat kokevat, että Savonlinnan Taidelukion musiikkilinjan opetus on yksilölähtöistä ja opiskelijoiden eri lähtötasot huomioivaa. Savonlinnan Taidelukion oppilaat ja opettajat muodostavat yhdessä kannustavan ja tukevan yhteisön, jossa oppilaat uskaltavat tarttua uusiin haasteisiin.
Suurimpana haasteenaan opiskelijat kokevat musiikin teorian. Opiskelijat kaipaavat käytännönläheisempää teorian opetusta esimerkiksi osana oman musiikkikappaleen säveltämistä. Myös tapahtumatuotannossa, markkinoinnissa sekä oman osaamisen tuotteistamisessa kaivataan lisää tukea.
Opiskelijoita tulee auttaa omien vahvuuksien löytämisessä, sillä niiden tunnistaminen ja sanoittaminen on usein haastavaa. Harrastuksessa tulee ylläpitää spontaaneja sekä leikillisiä piirteitä, jotta tekeminen säilyy mielekkäänä. Nuorisotyössä käytettävää myönteisen tunnistamisen menetelmää voidaan hyödyntää laajemmin harrastuksen tukemisessa myös oppilaitosympäristössä. Savonlinnan Taidelukio voi hyödyntää tuloksiamme toimintansa kehittämisessä. Tuloksemme ovat hyödynnettävissä myös muissa oppilaitoksissa, joissa järjestetään musiikillista opetusta. The aim of the thesis was to study how the Savonlinna Senior Secondary School of Arts and Music supports its music students who started without previous formal studies in music. There are no entrance requirements for formal music studies. Therefore, music students start their studies on very different starting points and they have different kind of need for support.
The research method of the thesis was qualitative research. The research material consists of six theme interviews that were conducted with second-year and third-year students. The research material was analysed using material-based content analysis.
Savonlinna Senior Secondary School of Arts and Music is able to provide individualized music education that takes students’ different starting levels into account. Students and teachers create a supporting and encouraging school community where students can safely face new challenges as for example performing in front of a live audience for the first time. Students had difficulties with music theory because it was something they had no or very little previous experience of.
The most unexpected matter was how rarely interviewees expressed their personal goals in music. Music was seen more like a skill rather than a tool to express themselves. Most interviewees described music as a hobby and only two thought of music as a possible career in the future.
Savonlinna Senior Secondary School of Arts and Music got up-to-date information about their students so that they can meet their very different needs. The students expressed development ideas for example how music theory could be connected better to writing their own music. Students could also use more information about event management and marketing.
Tutkimusongelmaksi muodostui, kuinka nuoret muusikot haluavat tulla tuetuiksi. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jotka toteutettiin etäyhteyksin kuudelle musiikkilinjan 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijalle. Haastatteluaineiston sisältöanalyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Haastateltavat kokevat, että Savonlinnan Taidelukion musiikkilinjan opetus on yksilölähtöistä ja opiskelijoiden eri lähtötasot huomioivaa. Savonlinnan Taidelukion oppilaat ja opettajat muodostavat yhdessä kannustavan ja tukevan yhteisön, jossa oppilaat uskaltavat tarttua uusiin haasteisiin.
Suurimpana haasteenaan opiskelijat kokevat musiikin teorian. Opiskelijat kaipaavat käytännönläheisempää teorian opetusta esimerkiksi osana oman musiikkikappaleen säveltämistä. Myös tapahtumatuotannossa, markkinoinnissa sekä oman osaamisen tuotteistamisessa kaivataan lisää tukea.
Opiskelijoita tulee auttaa omien vahvuuksien löytämisessä, sillä niiden tunnistaminen ja sanoittaminen on usein haastavaa. Harrastuksessa tulee ylläpitää spontaaneja sekä leikillisiä piirteitä, jotta tekeminen säilyy mielekkäänä. Nuorisotyössä käytettävää myönteisen tunnistamisen menetelmää voidaan hyödyntää laajemmin harrastuksen tukemisessa myös oppilaitosympäristössä. Savonlinnan Taidelukio voi hyödyntää tuloksiamme toimintansa kehittämisessä. Tuloksemme ovat hyödynnettävissä myös muissa oppilaitoksissa, joissa järjestetään musiikillista opetusta.
The research method of the thesis was qualitative research. The research material consists of six theme interviews that were conducted with second-year and third-year students. The research material was analysed using material-based content analysis.
Savonlinna Senior Secondary School of Arts and Music is able to provide individualized music education that takes students’ different starting levels into account. Students and teachers create a supporting and encouraging school community where students can safely face new challenges as for example performing in front of a live audience for the first time. Students had difficulties with music theory because it was something they had no or very little previous experience of.
The most unexpected matter was how rarely interviewees expressed their personal goals in music. Music was seen more like a skill rather than a tool to express themselves. Most interviewees described music as a hobby and only two thought of music as a possible career in the future.
Savonlinna Senior Secondary School of Arts and Music got up-to-date information about their students so that they can meet their very different needs. The students expressed development ideas for example how music theory could be connected better to writing their own music. Students could also use more information about event management and marketing.