Opettajien lomautukset oppilaiden kokemana ”Ei oo koskaan ahistanu niin paljon”
Väkevä-Henttu, Emmi (2021)
Väkevä-Henttu, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521765
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata oppilaiden kokemuksia opettajien lomautuksista. Haastattelun avulla selvitin, miten oppilaat kokivat opettajien lomautukset ja millaisia vaikutuksia lomautuksilla oli oppilaiden kouluhyvinvointiin. Tavoitteena oli, että tutkimuksen avulla saatua tietoa voitaisiin hyödyntää päätöksenteossa arvioitaessa lomautuksien kannattavuutta.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Kohdejoukkona tutkimuksessa olivat oppilaat, jotka olivat kokeneet opettajien lomautukset Kouvolassa 2020. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla oppilaita (n = 6) keväällä 2021. Haastattelut toteutin teemahaastatteluin. Näin haastateltavien ”oma ääni” pääsi parhaiten kuuluviin. Aineiston analyysin toteutin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat eivät voineet vaikuttaa opettajien lomautuspäätökseen. Oppilaat kokivat, että lomautusten aikana koulussa oli erilaista, kuin normaalisti. Esimerkiksi oppitunteja peruttiin, opettajaa ei aina ollut paikalla, ryhmäkoot olivat suuria ja ohjeet olivat epäselkeitä. Tuloksissa korostuu myös oppilaiden kokemus siitä, että koulussa oleminen oli kaoottista ja aiheutti lähes kaikille vastanneista ahdistusta, jännitystä, stressiä ja väsymystä.
Kokemuksena opettajien lomautuksia pidettiin huonoina. Vastauksissa oppilaat toivat esiin sen, että koulussa ei lomautusten aikana ollut opetusta, eivätkä he saaneet tarvitsemaansa tukea. Tästä syystä oppilailla oli lomautusten aikana vaikeuksia oppimisessa. Myös tehtävien tekeminen koulussa koettiin haasteellisena häiriötekijöiden takia (melu, rauhattomuus). Oppilaiden vastauksien perusteella opetushenkilöstön lomautukset vaikuttivat heidän oikeuteensa saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
Oppilaat toivat esiin sen, että vaikean koronakevään jälkeen lomautukset tulivat huonoon aikaan. Opettajien lomautukset aiheuttivat oppimiseen aukkoja, joten niiden vaikutukset jatkuivat vielä lomautusten jälkeenkin. Haastatellut oppilaat toivat esiin huolensa lomautusten pitkäaikaisista vaikutuksista oppimistuloksiin.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Kohdejoukkona tutkimuksessa olivat oppilaat, jotka olivat kokeneet opettajien lomautukset Kouvolassa 2020. Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla oppilaita (n = 6) keväällä 2021. Haastattelut toteutin teemahaastatteluin. Näin haastateltavien ”oma ääni” pääsi parhaiten kuuluviin. Aineiston analyysin toteutin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat eivät voineet vaikuttaa opettajien lomautuspäätökseen. Oppilaat kokivat, että lomautusten aikana koulussa oli erilaista, kuin normaalisti. Esimerkiksi oppitunteja peruttiin, opettajaa ei aina ollut paikalla, ryhmäkoot olivat suuria ja ohjeet olivat epäselkeitä. Tuloksissa korostuu myös oppilaiden kokemus siitä, että koulussa oleminen oli kaoottista ja aiheutti lähes kaikille vastanneista ahdistusta, jännitystä, stressiä ja väsymystä.
Kokemuksena opettajien lomautuksia pidettiin huonoina. Vastauksissa oppilaat toivat esiin sen, että koulussa ei lomautusten aikana ollut opetusta, eivätkä he saaneet tarvitsemaansa tukea. Tästä syystä oppilailla oli lomautusten aikana vaikeuksia oppimisessa. Myös tehtävien tekeminen koulussa koettiin haasteellisena häiriötekijöiden takia (melu, rauhattomuus). Oppilaiden vastauksien perusteella opetushenkilöstön lomautukset vaikuttivat heidän oikeuteensa saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
Oppilaat toivat esiin sen, että vaikean koronakevään jälkeen lomautukset tulivat huonoon aikaan. Opettajien lomautukset aiheuttivat oppimiseen aukkoja, joten niiden vaikutukset jatkuivat vielä lomautusten jälkeenkin. Haastatellut oppilaat toivat esiin huolensa lomautusten pitkäaikaisista vaikutuksista oppimistuloksiin.