Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

HENGITYSÄÄNTEN AUSKULTAATIO Opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille

Ul'yanova, Nilufar; Ul'yanov, Pavel (2021)

 
Avaa tiedosto
HENGITYSÄÄNTEN AUSKULTAATIO Opetusmateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille, opinnäytetyö sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, sairaanhoitaja (AMK) (954.9Kt)
Lataukset: 


Ul'yanova, Nilufar
Ul'yanov, Pavel
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521902
Tiivistelmä
Hengityselinjärjestelmän auskultaatio on tärkeä osa hengityselinten tutki-musta, sen avulla pystytään alustavasti tunnistamaan hengityselinsairauksia ja niiden pahenemista. Hengityselinjärjestelmä auskultoidaan stetoskoopin avulla. Auskultaatiolöydöksien oikean tulkinnan turvaamiseksi on ymmärrettävä hengitysäänten auskultaation kokonaisuutta.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali hengitysäänten auskultaatiosta sairaanhoitajaopiskelijoille akuutti- ja tehohoitotyön kurssille. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietotaitoa akuutti- ja tehohoitotyön kurssille hengitysäänten auskultaatiosta.

Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, johon sisältyy viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideointi-, luonnostelu-, kehittämis- ja viimeistelyvaihe. Kehittämistarpeen tunnistamisessa toimeksiantajalta tuli ehdotus tuottaa opetusmateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille akuutti- ja tehohoitotyön kurssille hengitysäänten auskultaatiosta. Ideointivaiheessa hyödynnettiin aivo-riihimenetelmää ja aiheemme rajattiin yleisempiin aikuisten akuutteihin auskultaatiolöydöksiin. Luonnosteluvaiheessa koottiin teoriapohja hengityksen fysiologiasta, hengityselinjärjestelmän anatomiasta, patofysiologiasta ja verkossa oppimisesta. Kehittämisvaiheessa toteutettiin varsinaisen opetusmateriaalin kokoaminen Learn-verkkoalustalle. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytimme kyselytutkimusta, johon osallistui kaksi Xamkin lehtoria. Viimeistelyvaiheessa teimme tarkennuksia opetusmateriaalin sisältöön ja ohjeistuksiin lehtoreilta saadun palautteen perusteella. Lehtoreiden palautteiden perusteella opetusmateriaali kokonaisuudessaan on onnistunut, koska se on käytännöllinen, hengitysäänten auskultaatiotaitoja kehittävä ja sairaanhoitaja-opiskelijoiden rohkeutta lisäävä.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi opetusmateriaali Learn-verkkoalustalle, Xamkin sairaanhoitajaopiskelijoille. Opetusmateriaali koostuu hengityselinjärjestelmän anatomiasta, fysiologiasta, patologiasta, hengityselimistön auskultoinnista, normaalien ja poikkeavien hengitysäänten erottamisesta ja tenteistä. Tulevaisuudessa voisi tehdä samantyyppisiä opinnäytetöitä, jotka täyttävät ja laajentavat sairaanhoitajien osaamista esimerkiksi hengityksen arvioinnista silmämääräisesti, hengitysäänten auskultoinnista stetoskoopilla ja ilman stetoskooppia sekä lapsipotilaan hengitysäänten auskultoinnista.

Asiasanat: hengitysäänten auskultaatio, opetusmateriaali, sairaanhoitajaopiskelijat
 
The auscultation of the respiratory system is an important part of the study of respiratory organs, as it allows the professionals to identify respiratory disease and follow their advancement. A respiratory system is auscultated with stethoscope. To secure the right interpretation of findings one must understand the entire scale of respiratory sounds available through auscultation.
This thesis was designed for the nursing students at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The purpose of the thesis was to produce the teaching material about the auscultation of respiratory sounds for the course in acute and intensive care for nursing students. Furthermore, the objective was to produce theoretical knowledge to the course of acute and intensive care about the auscultation of respiratory sounds.
The thesis was implemented as a product development process. The five steps of product development process are: recognizing the problem or the need for development, ideation, sketching the product, developing the prod-uct, and finishing the product. The theoretical framework of this thesis focused on the understanding of the field of auscultation and respiratory diseases, its effectiveness and practicality, and the quality criteria for online learning.
The outcome was a digital learning material which was published on the commissioning university’s virtual learning environment. The teaching material consists of the theory base about anatomy, physiology, pathology of the res-piratory system, the auscultation techniques for respiratory system, how to separate the normal and abnormal respiratory sounds and final course examinations. The teaching material was produced in accordance with ethical principles of product development process, based on scientific knowledge.
In the future, similar learning materials could be produced to expand the nursing students' know-how for example about the ocular evaluation of respiratory sounds, about how to auscultate respiratory sounds with and without stetho-scope, and how to auscultate the respiratory sounds of a child.
Keywords: auscultation of respiratory sounds, teaching material, nursing students
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste