Brändi-identiteetin uudistaminen nonprofit-järjestön brändipääoman kasvattamiseksi
Leskinen, Sini (2021)
Leskinen, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521744
Tiivistelmä
Brändit ovat organisaatioiden erityisesti markkinointitarkoituksiin hyödynnettävää pääomaa. Mikäli brändipääoma kasvaa, yleensä kasvaa myös organisaation arvo. Brändi-identiteetti muodostuu brändin ulospäin näkyvistä osista, kuten logosta ja typografiasta. Brändi-identiteetin on tarkoitus ohjata kuluttajille brändistä syntyviä mielikuvia. Brändimielikuvat vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen ja asenteisiin brändejä kohtaan ja tällä tavoin organisaatioiden brändipääoman rakentumiseen.
Brändi-identiteettiä hallitsemalla ja uudistamalla organisaatiot voivat vaikuttaa kuluttajille syntyviä mielikuvia. Uudistamisen avulla organisaatioilla on todellinen mahdollisuus vaikuttaa oman brändinsä arvoon.
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, miten Oikeutta eläimille -yhdistyksen brändi-identiteetin uudistaminen on osaltaan vaikuttanut yhdistyksen brändipääomaan.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee brändi-identiteetin uudistamisen suhdetta brändipääoman kasvuun nonprofit-järjestökontekstissa. Tietopohjana toimivat brändi- ja businessmittaustutkimus. Bränditutkimusta tarkastellaan myös erillisenä ilmiönä nonprofit-järjestöjen näkökulmasta. Opinnäytteessä käytetään tapausesimerkkinä Oikeutta eläimille -yhdistyksen teettämää brändiuudistusta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty sekamenetelmää (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen). Tutkimuksen lopputuloksena kuvataan brändin uudistusprosessi, sen vaikutukset järjestön brändi-identiteettiin sekä uudistuksen jälkeiset muutokset järjestön brändipääomassa.
Yhdistyksen brändipääoma vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella kasvaneen uudistuksen jälkeen.
Brändi-identiteettiä hallitsemalla ja uudistamalla organisaatiot voivat vaikuttaa kuluttajille syntyviä mielikuvia. Uudistamisen avulla organisaatioilla on todellinen mahdollisuus vaikuttaa oman brändinsä arvoon.
Opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, miten Oikeutta eläimille -yhdistyksen brändi-identiteetin uudistaminen on osaltaan vaikuttanut yhdistyksen brändipääomaan.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee brändi-identiteetin uudistamisen suhdetta brändipääoman kasvuun nonprofit-järjestökontekstissa. Tietopohjana toimivat brändi- ja businessmittaustutkimus. Bränditutkimusta tarkastellaan myös erillisenä ilmiönä nonprofit-järjestöjen näkökulmasta. Opinnäytteessä käytetään tapausesimerkkinä Oikeutta eläimille -yhdistyksen teettämää brändiuudistusta.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty sekamenetelmää (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen). Tutkimuksen lopputuloksena kuvataan brändin uudistusprosessi, sen vaikutukset järjestön brändi-identiteettiin sekä uudistuksen jälkeiset muutokset järjestön brändipääomassa.
Yhdistyksen brändipääoma vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella kasvaneen uudistuksen jälkeen.