Asiakaslähtöisyys tehostetussa asumispalvelussa : omakuvamonologi-menetelmän käyttö elämänlaatua lisäävänä tekijänä
Shemeikka, Susanna (2021)
Shemeikka, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521898
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan asiakasta hoiva- ja hoitotyön keskiössä asumispalvelun yksikössä. Opinnäytetyö on kvalitatiivista ja sisältää toiminnallisen osuuden.
Opinnäytetyössä selvitetään, onko olemassa olevilla resursseilla mahdollisuutta toimintakulttuurin muutokselle hoivayhteisössä, kun tavoitteena on asiakkaan elämänhallinnan lisääminen oman elämänsä asiantuntijana. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa testataan valmista toimintamallia, Omakuvamonologi-menetelmää, kokoamalla neljästä asukkaasta omakuvamonologit sekä piirianalysoimalla ne erillisissä hoitoneuvotteluissa. Tutkimuskysymyksiä, lisääkö omakuvamonologi- menetelmän tekeminen asukkaasta asiakaslähtöisyyttä hoivatyössä sekä näkyykö asukas hoiva- ja hoitotyön keskiössä elämänhallintaa ja ihmisläheisyyttä ylläpitävänä arvona, tarkastellaan opinnäytetyön eri vaiheiden kautta. Asumispalveluyksikön asiakaslähtöiseen elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan ilmiönä hoiva- ja hoitotyön toimintakulttuurissa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa selvisi, että asiakaslähtöisyyttä koettiin olevan nykyiselläänkin tutkimustyön kohteena olevassa asumispalveluyksikössä. Sen sijaan elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä asukkaan arjessa havaittiin olevan vähemmän. Asukkaan elämäntarinaan tutustuminen koettiin hyvänä asiana, joka mahdollistaa syvemmän tutustumisen asukkaaseen ja siten antaa paremmat valmiudet kohdata toimintakyvyiltään, arvomaailmaltaan ja kulttuuritaustaltaan erilaisia vanhuksia. Asumispalveluyksikön johdon koettiin olevan mukana asiakaslähtöisen toimintamallin ylläpitämisessä resurssien mukaan.
Kirjallisuudessa huomioitiin merkityksellisenä organisaation yhteinen näky jokaisella tasolla, toimintakulttuurin suunnan kehittymiseen vaikuttavana asiana. Esimies mainittiin koko työyhteisön ohjaajana, niin ajankäytön suhteen kuin resurssien kohdistamisessa. Asukkaan läheiset nimettiin tulkeiksi henkilöinä, jotka parhaiten tuntevat läheisensä toimintatapoineen. Hoiva- ja hoitotyössä painottui ammatillinen osaaminen, jossa hoiva- ja hoitotyöntekijöiltä vaaditaan laajaa osaamista, niin tiedollisesti, taidollisesti kuin asenteellisestikin. Asukkaan voimavaralähtöinen ajattelu tuli myös vahvasti esille kirjallisuudessa.
Asiakaslähtöisyys ja elämänlaadun lisääminen ovat mahdollista nykyisillä resursseilla. Muutokset asukkaan hoivassa elämäntarinan huomioimiseksi ovat pieniä mutta merkityksellisiä arjen asioita. Tarvitaan yhteinen päätös. Asukkaan kokonaisvaltainen huomiointi ainutlaatuisena yksilönä oman elämänsä asiantuntijana ja asukkaan voimavarojen huomiointi.
Opinnäytetyössä selvitetään, onko olemassa olevilla resursseilla mahdollisuutta toimintakulttuurin muutokselle hoivayhteisössä, kun tavoitteena on asiakkaan elämänhallinnan lisääminen oman elämänsä asiantuntijana. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa testataan valmista toimintamallia, Omakuvamonologi-menetelmää, kokoamalla neljästä asukkaasta omakuvamonologit sekä piirianalysoimalla ne erillisissä hoitoneuvotteluissa. Tutkimuskysymyksiä, lisääkö omakuvamonologi- menetelmän tekeminen asukkaasta asiakaslähtöisyyttä hoivatyössä sekä näkyykö asukas hoiva- ja hoitotyön keskiössä elämänhallintaa ja ihmisläheisyyttä ylläpitävänä arvona, tarkastellaan opinnäytetyön eri vaiheiden kautta. Asumispalveluyksikön asiakaslähtöiseen elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan ilmiönä hoiva- ja hoitotyön toimintakulttuurissa.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa selvisi, että asiakaslähtöisyyttä koettiin olevan nykyiselläänkin tutkimustyön kohteena olevassa asumispalveluyksikössä. Sen sijaan elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä asukkaan arjessa havaittiin olevan vähemmän. Asukkaan elämäntarinaan tutustuminen koettiin hyvänä asiana, joka mahdollistaa syvemmän tutustumisen asukkaaseen ja siten antaa paremmat valmiudet kohdata toimintakyvyiltään, arvomaailmaltaan ja kulttuuritaustaltaan erilaisia vanhuksia. Asumispalveluyksikön johdon koettiin olevan mukana asiakaslähtöisen toimintamallin ylläpitämisessä resurssien mukaan.
Kirjallisuudessa huomioitiin merkityksellisenä organisaation yhteinen näky jokaisella tasolla, toimintakulttuurin suunnan kehittymiseen vaikuttavana asiana. Esimies mainittiin koko työyhteisön ohjaajana, niin ajankäytön suhteen kuin resurssien kohdistamisessa. Asukkaan läheiset nimettiin tulkeiksi henkilöinä, jotka parhaiten tuntevat läheisensä toimintatapoineen. Hoiva- ja hoitotyössä painottui ammatillinen osaaminen, jossa hoiva- ja hoitotyöntekijöiltä vaaditaan laajaa osaamista, niin tiedollisesti, taidollisesti kuin asenteellisestikin. Asukkaan voimavaralähtöinen ajattelu tuli myös vahvasti esille kirjallisuudessa.
Asiakaslähtöisyys ja elämänlaadun lisääminen ovat mahdollista nykyisillä resursseilla. Muutokset asukkaan hoivassa elämäntarinan huomioimiseksi ovat pieniä mutta merkityksellisiä arjen asioita. Tarvitaan yhteinen päätös. Asukkaan kokonaisvaltainen huomiointi ainutlaatuisena yksilönä oman elämänsä asiantuntijana ja asukkaan voimavarojen huomiointi.