Ideoita luontokasvatukseen alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä oppimisen alueita hyödyntäen
Huhtanen, Emmi; Perkiö, Jenni (2021)
Huhtanen, Emmi
Perkiö, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita ja suunnitella niiden pohjalta luontokasvatustoimintaa alle 3-vuotiaille lapsille. Lisäksi yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun puolistrukturoidun haastattelun avulla selvitettiin luontokasvatuksen osuutta yhteistyöpäiväkodin arjessa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä luontokasvatuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luontokasvatuksen mahdollisuuksien näkyväksi tekeminen erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat pirkanmaalaisen päiväkodin yksi lapsiryhmä sekä päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstö. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä puolistrukturoitua haastattelua kyselylomakkeen muodossa. Havainnointi kohdistui koko lapsiryhmään. Kyselyyn vastasi kuusi yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin yleisesti selville, että pienten lasten luontokasvatusta pidetään tärkeänä, sillä se lisää lasten luonnontuntemusta ja arvostusta luonnonympäristöjä kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että pienten lasten luontokasvatusta voidaan toteuttaa soveltamalla isommille lapsille tarkoitettua materiaalia pienemmille sopivaksi. Alle 3-vuotiaiden lasten luontokasvatuksessa tärkeintä on kokemuksellisuus. Tutkimuksessa selvisi, että luontokasvatuksen toteuttaminen oppimisen alueiden ohjaamana oli yksinkertaista
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat pirkanmaalaisen päiväkodin yksi lapsiryhmä sekä päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstö. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä puolistrukturoitua haastattelua kyselylomakkeen muodossa. Havainnointi kohdistui koko lapsiryhmään. Kyselyyn vastasi kuusi yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin yleisesti selville, että pienten lasten luontokasvatusta pidetään tärkeänä, sillä se lisää lasten luonnontuntemusta ja arvostusta luonnonympäristöjä kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että pienten lasten luontokasvatusta voidaan toteuttaa soveltamalla isommille lapsille tarkoitettua materiaalia pienemmille sopivaksi. Alle 3-vuotiaiden lasten luontokasvatuksessa tärkeintä on kokemuksellisuus. Tutkimuksessa selvisi, että luontokasvatuksen toteuttaminen oppimisen alueiden ohjaamana oli yksinkertaista
