Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ideoita luontokasvatukseen alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä oppimisen alueita hyödyntäen

Huhtanen, Emmi; Perkiö, Jenni (2021)

 
Avaa tiedosto
Huhtanen_Emmi_Perkio_Jenni.pdf (1.630Mt)
Lataukset: 


Huhtanen, Emmi
Perkiö, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyödyntää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueita ja suunnitella niiden pohjalta luontokasvatustoimintaa alle 3-vuotiaille lapsille. Lisäksi yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun puolistrukturoidun haastattelun avulla selvitettiin luontokasvatuksen osuutta yhteistyöpäiväkodin arjessa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä luontokasvatuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luontokasvatuksen mahdollisuuksien näkyväksi tekeminen erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä.

Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat pirkanmaalaisen päiväkodin yksi lapsiryhmä sekä päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstö. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia sekä puolistrukturoitua haastattelua kyselylomakkeen muodossa. Havainnointi kohdistui koko lapsiryhmään. Kyselyyn vastasi kuusi yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.

Tutkimuksessa saatiin yleisesti selville, että pienten lasten luontokasvatusta pidetään tärkeänä, sillä se lisää lasten luonnontuntemusta ja arvostusta luonnonympäristöjä kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että pienten lasten luontokasvatusta voidaan toteuttaa soveltamalla isommille lapsille tarkoitettua materiaalia pienemmille sopivaksi. Alle 3-vuotiaiden lasten luontokasvatuksessa tärkeintä on kokemuksellisuus. Tutkimuksessa selvisi, että luontokasvatuksen toteuttaminen oppimisen alueiden ohjaamana oli yksinkertaista
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste