Yritys vai esihenkilö ravintola-alan työntekijän sitouttava tekijä?
Tissari, Nora-Maria (2021)
Tissari, Nora-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621931
Tiivistelmä
Ravintola-alalla työsuhteet ovat lyhyempiä ja työntekijöiden vaihtuvuus korkea. Vuonna 2019 koronapandemian vuoksi henkilöstön määrä romahti huomattavasti, jolloin työntekijöiden sitouttaminen nousi todelliseksi haasteeksi organisaatioissa. Sitouttamiselle ei ole olemassa vain yhtä sanaa, joka määrittelisi termin yksimielisesti. Selvää on kuitenkin, että sitouttamisen tavoitteena on pitää jo olemassa oleva henkilökunta yrityksen palveluksessa.
On paljon merkittäviä sitouttamisen keinoja, joita yritys voi hyödyntää pitääkseen parhaimmat tekijät organisaation sisällä, kuten esimerkiksi työnantajabrändi tai työntekijöiden palkitseminen. Yleisimpiä irtisanoutumisen syitä onkin muun muassa palkka, esihenkilö sekä johtaminen. Johtamisen malleista transformationaalinen lähestymistapa, jonka ideana on luoda organisaation sisäistä tyytyväisyyttä, nousee esille henkilöstön sitouttamisessa. Esihenkilöllä on merkittävä rooli hyvin voivan ja vuorovaikutteisen organisaatiokulttuurin rakentamisessa, jossa sitoutuminen on korkeampaa.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää ovatko yrityksen vai esihenkilön käyttämät keinot merkittävämpiä ravintola-alan työntekijöiden sitouttamisessa. Tutkimuksen alatavoitteina on selvittää mitkä ovat niitä keinoja, joita organisaatio voi hyödyntää henkilöstön sitouttamisessa sekä mitä ominaisuuksia hyvältä ja sitouttavalta esihenkilöltä vaaditaan. Tutkimus on rajattu käsittelemään vain yrityksen ja esihenkilön käyttämiä sitouttamisen keinoja.
Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä on käytetty kyselyä. Kyselyssä on esitetty tietoperustaan pohjautuvia strukturoituja kysymyksiä, jotka ovat suunniteltu tutkimusongelman ratkaisemiseksi. Kysely on jaettu neljään eri ravintola-alan Facebook-ryhmään, jossa yhteensä jäseniä on noin 28 100. Kyselyyn on vastannut 781 ravintola-alan työntekijää.
Tutkimuksesta ilmeni, että esihenkilön käyttämät keinot olivat vastaajien mielestä merkittävämpiä ravintola-alan työntekijöiden sitouttamisen kannalta. Erityisen huomattavana vastaajat pitivät johdon ja työntekijöiden välistä luottamusta ja arvostusta sekä oikeudenmukaista esihenkilöä ja työilmapiiriä.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi marraskuussa 2020 ja se valmistui syyskuussa 2021. Työ toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tutkimus on ajankohtainen ja siitä on hyötyä yrityksille, jotka kamppailevat henkilöstön sitouttamisessa. Tutkimusta voidaan käyttää pohjana esihenkilöiden perehdyttämisessä sitouttavaan johtamiseen.
On paljon merkittäviä sitouttamisen keinoja, joita yritys voi hyödyntää pitääkseen parhaimmat tekijät organisaation sisällä, kuten esimerkiksi työnantajabrändi tai työntekijöiden palkitseminen. Yleisimpiä irtisanoutumisen syitä onkin muun muassa palkka, esihenkilö sekä johtaminen. Johtamisen malleista transformationaalinen lähestymistapa, jonka ideana on luoda organisaation sisäistä tyytyväisyyttä, nousee esille henkilöstön sitouttamisessa. Esihenkilöllä on merkittävä rooli hyvin voivan ja vuorovaikutteisen organisaatiokulttuurin rakentamisessa, jossa sitoutuminen on korkeampaa.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää ovatko yrityksen vai esihenkilön käyttämät keinot merkittävämpiä ravintola-alan työntekijöiden sitouttamisessa. Tutkimuksen alatavoitteina on selvittää mitkä ovat niitä keinoja, joita organisaatio voi hyödyntää henkilöstön sitouttamisessa sekä mitä ominaisuuksia hyvältä ja sitouttavalta esihenkilöltä vaaditaan. Tutkimus on rajattu käsittelemään vain yrityksen ja esihenkilön käyttämiä sitouttamisen keinoja.
Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä on käytetty kyselyä. Kyselyssä on esitetty tietoperustaan pohjautuvia strukturoituja kysymyksiä, jotka ovat suunniteltu tutkimusongelman ratkaisemiseksi. Kysely on jaettu neljään eri ravintola-alan Facebook-ryhmään, jossa yhteensä jäseniä on noin 28 100. Kyselyyn on vastannut 781 ravintola-alan työntekijää.
Tutkimuksesta ilmeni, että esihenkilön käyttämät keinot olivat vastaajien mielestä merkittävämpiä ravintola-alan työntekijöiden sitouttamisen kannalta. Erityisen huomattavana vastaajat pitivät johdon ja työntekijöiden välistä luottamusta ja arvostusta sekä oikeudenmukaista esihenkilöä ja työilmapiiriä.
Opinnäytetyön suunnittelu alkoi marraskuussa 2020 ja se valmistui syyskuussa 2021. Työ toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tutkimus on ajankohtainen ja siitä on hyötyä yrityksille, jotka kamppailevat henkilöstön sitouttamisessa. Tutkimusta voidaan käyttää pohjana esihenkilöiden perehdyttämisessä sitouttavaan johtamiseen.