Virtuaalitodellisuuden sekä 360 kuvien ja videoiden käyttö toisen asteen opiskelumateriaalina
Mansikka, Markus (2021)
Mansikka, Markus
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621961
Tiivistelmä
Ammatillinen opetus on murroksessa; toisen asteen koulutuksen reformi tullessaan aiheutti sen, että oppilaitokset pakotettiin muuttamaan ajattelutapaansa taitojen opettamisesta. Oppilaitosten opetukseen käytettävissä olevien tuntien määrää vähennettiin ja painotus taitojen oppimisessa siirrettiin osittain työpaikkojen vastuulle. Keväällä 2020 tapahtuneen historiallisen koulujen sulkemispäätöksen ja etäopetukseen siirtymisen jälkeen oli huomattavissa, että ajatus taitojen opettamisesta myös koulujen osalla oli uudistettava. Käsin koskettaminen oli ajateltava uudella tavalla. Kun lähikontaktia ei ole mahdollista järjestää pitää keksiä uusia tapoja ohjata aiemmin kädestä pitäen opetetut asiat.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on selvittää olisiko virtuaalitodellisuudesta apua. Pystyisikö osan käsin tehtävästä harjoittelusta korvaamaan virtuaalisella tekemisellä, ei varmastikaan läheskään kaikkea, mutta ehkä jotain.
Kirjallisen tutkimuksen lähtökohtana on rakentaa logistiikan perustutkinnon perusteiden mukaisesti yhden tutkinnon osan opiskeluaineisto kokonaisuudessaan virtuaalisin keinoin.
Työstä tehdyssä kyselytutkimuksessa, joka on jaettu Rasekon, Luovin sekä Spesian logistiikan varastonhoitaja -opiskelijoiden ja opettajien käytettäväksi, arvioidaan materiaalin käyttökelpoisuutta, lähestyttävyyttä sekä yleistä tarvetta tämänkaltaisille kokonaisuuksille. Materiaalia on tarkoitus täydentää myöhemmin muillakin varastonhoitajan perustutkinnon osilla, sekä jakaa niitä jollakin sopivalla alustalla valtakunnalliseen käyttöön. Vocational education is in transition; the reform of secondary education, when it came, caused educational institutions to be forced to change their way of thinking about teaching skills. The number of hours available for teaching in educational institutions was reduced and the emphasis on skills learning was partly shifted to workplace responsibilities. Following the historic decision to close schools in the spring of 2020 and the transition to distance learning, it was noticeable that the idea of teaching skills in some schools also needed to be reformed. Touching by hand had to be thought of in a new way. When it is not possible to arrange close contact, new ways must be devised to guide the things taught in the past.
The starting point of this thesis is to find out if virtual reality would be helpful. Whether you could replace part of your manual training with virtual doing, certainly not nearly everything, but maybe something.
The starting point of the written research is to build the study material of one part of the degree basis in its entirety in virtual means in accordance with the basics of the warehouse operators degree in logistics.
A survey of the work, distributed for use by students and teachers of Raseko, Luovi and Spesia Logistics Warehousing, assesses the usability, approachability and general need for such entities. The material is to be supplemented later with other parts of the vocational degree in warehousing, as well as distributed on a suitable platform for nationwide use.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on selvittää olisiko virtuaalitodellisuudesta apua. Pystyisikö osan käsin tehtävästä harjoittelusta korvaamaan virtuaalisella tekemisellä, ei varmastikaan läheskään kaikkea, mutta ehkä jotain.
Kirjallisen tutkimuksen lähtökohtana on rakentaa logistiikan perustutkinnon perusteiden mukaisesti yhden tutkinnon osan opiskeluaineisto kokonaisuudessaan virtuaalisin keinoin.
Työstä tehdyssä kyselytutkimuksessa, joka on jaettu Rasekon, Luovin sekä Spesian logistiikan varastonhoitaja -opiskelijoiden ja opettajien käytettäväksi, arvioidaan materiaalin käyttökelpoisuutta, lähestyttävyyttä sekä yleistä tarvetta tämänkaltaisille kokonaisuuksille. Materiaalia on tarkoitus täydentää myöhemmin muillakin varastonhoitajan perustutkinnon osilla, sekä jakaa niitä jollakin sopivalla alustalla valtakunnalliseen käyttöön.
The starting point of this thesis is to find out if virtual reality would be helpful. Whether you could replace part of your manual training with virtual doing, certainly not nearly everything, but maybe something.
The starting point of the written research is to build the study material of one part of the degree basis in its entirety in virtual means in accordance with the basics of the warehouse operators degree in logistics.
A survey of the work, distributed for use by students and teachers of Raseko, Luovi and Spesia Logistics Warehousing, assesses the usability, approachability and general need for such entities. The material is to be supplemented later with other parts of the vocational degree in warehousing, as well as distributed on a suitable platform for nationwide use.